Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00CA08-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 18.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sirpa Parviainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Heidi Hölttä

Ryhmät

  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S
  • 01.02.2024 14:15 - 15:45, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3001
  • 06.02.2024 12:30 - 14:00, Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3001

Tavoitteet

Opiskelija:
Osaa kuvailla perhehoitotyön periaatteita sekä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyön ympäristöissä.
Tietää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja käyttää tietoa hoitotyössä.
Osaa ohjata ja tukea perhettä vanhemmuudessa. Osaa kohdata lapsen, nuoren ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien.
Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten fyysisistä ja psyykkisistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.

Sisältö

Monialaisen sekä kokonaisvaltaisen perhehoitotyön periaatteet ja menetelmät.
Äidin ja perheen hoitotyö raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan aikana.
Eri-ikäisten lasten ja nuorten kasvu, fyysinen, psyykkinen kehitys ja sosiaalinen sekä niiden vaikutus hoitotyön tarpeen määrittämiseen, hoitoon ja arviointiin; lasten ja nuorten näyttöön perustuvan hoitotyön erityispiirteet.
Leikki lapsen kehityksen tukena ja auttamismenetelmänä.
Lapsi ja nuori sairaana: vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta, kivun ilmeneminen, arviointi ja hoito, lasten ja nuorten neste-ja lääkehoito, yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä, lapsen ja perheen ohjaaminen.
Raskauteen, synnytykseen ja lapsivuodeaikaan kuuluva lääketiede (obstetriikka) ja lasten sairauksien lääketiede (pediatria).

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö tai vanhempi versio
Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö (soveltuvin osin)

Opetusmenetelmät

Lasten, nuorten ja perheen 5op koostuu äitiyshuollosta, lanu- hoitotyön osuudesta, lääketieteen osuudesta sekä harjoituksista. Viitekehys kokonaisuuteen muodostuu instruktioluennoissa Repussa.

Hoitotyön osuudessa opetusmenetelminä ovat mm opetuskeskustelut, harjoitukset ja simulaatio/osaamisen näyttö. Lääketieteen osuus on verkko-opintototeutus skholessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Hyväksytty lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n. 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.

Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja lääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen harjoittelua.

Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön opintojakson lääkelaskut:
1. suoritus 1.2.2024 äho tuntien yhteydessä
1. uusinta 19.2.2024 äho tuntien yhteydessä
2. uusinta ja tarvittavat uusinnat sote oa:n lääkelaskujen uusintatenteissä

*Tentti 20.3.2024 ryhmätenttinä koululla

Tenttialueet:
Raskaus,synnytys ja lapsivuodeaika -osio perustuu kurssikirjaan Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö , josta suoritetaan: luku 1 Naisen terveys (kursoorisesti), luku 2 Naisen hedelmällisyys ss 45-48, luku 5 Nainen äitinä ss 127 - 176. Repussa oleva Raskaus ja synnytys - osion materiaali on myös tenttiin tulevaa.

Lasten ja nuorten ht osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjaan + moodlen/Repun materiaaleihin


SKHOLE- KOE:
Skhole-kokeet ovat avoinna 1.2.-14.4.2024 välisenä aikana. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana neljä kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%.

Skhole koealueina ovat seuraavat kaksi kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min) - DXTY7H
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min) - G9TFRC

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT mahdollisuus tulee keskustella asiantuntijaopettajan kanssa.

Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op =27 opiskelijan työtuntia.
Harjoituksissa ja simulaatiossa/osaamisn näytöissä on läsnäolovelvoite. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina. Huomio mahdolliset ops muutokset, mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta.

Sisällön jaksotus

1.2. KURSSI-INFO ja lääkelaskut
19.2. raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
22.2. raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
28.2. raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika
29.2. lasten ja nuorten ht (lanu)
12.3. lanu
13.3. lanu
19.3. lanu
20.3. lanu
27.3. klo 8-15.45 harjoitustunnit, ryhmä C
28.3. klo 8-15.45 harjoitustunnit, ryhmä B
2.4. klo12.30-15.45. harjoitustunnit ryhmä A
4.4. klo12.30-15.45 harjoitustunnit, ryhmä A
5.4. klo 8-15.45 simulaatio/osaamisen näyttö , ryhmä C
10.4. klo 8-15.45 simulaatio/osaamisen näyttö, ryhmä A
12.4. klo 8-15.45 simulaatio/osaamisen näyttö, ryhmä B
17.4. klo 8-9.30 Ryhmätentti

RYHMÄJAOT ilmoitetaan myöhemmin

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat:
Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika , Heidi Hölttä ja Sirpa Parviainen
Lasten ja nuorten hoitotyö, Anna-Kaisa Korpinen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja edistää lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa. Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä osaa selittää vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja tukea lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä ja tietää lapsiperheen hyvinvointia tukevia menetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa nimetä raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Lääkelaskut 100% oikein
Verkko-opinnot arvioidaan hyväksytty – hylätty. Hyväksytyn suorituksen taso on 70% oikein
Oppimistehtävä / tentti arvioidaan hyväksytty – hylätty SOLO taksonomiaa käyttäen
Opinnollistamiseen liittyvät näytöt ovat suoritettu hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, sovitut ennakkotehtävät, ryhmätehtävät ja muut tehtävät.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa/osaamisen näytössä 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.

Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.

Hylätty (0)

Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja edistää lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa. Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä osaa selittää vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja tukea lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä ja tietää lapsiperheen hyvinvointia tukevia menetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa nimetä raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.