Tutkimus- ja kehittämistoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA01-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 18.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Parviainen
Ryhmät
-
SMM22SPySMM22SPy
- 09.01.2024 12:30 - 15:45, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 10.01.2024 08:00 - 11:30, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 16.01.2024 10:00 - 14:00, TEAMS_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 23.01.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 24.01.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 30.01.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 06.02.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
- 14.02.2024 08:00 - 09:30, TENTTI_Varmistetaan Srrpalta onko valv. tenttiä_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3002
Tavoitteet
Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan lähiopetuksella Pyhäjärvellä 9. - 10.1.2024. Tämä jälkeen opintojakson opetus siirtyy teamsiin.
Huom! 24.1.2024 klo 8-11.30 on yhteinen teams SHS22S ja SHT22S ryhmien kanssa.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy viikolla 5/2024.
Oppimateriaalit
Kurssikirjana on:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara ( uusin mahdollinen painos ) Tutki ja kirjoita.
Lisäksi kurssimateriaalia on:
DewMoodle kurssi Tutkimus- ja kehittämistoiminta. Kurssille ei vaadita kurssiavainta.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmä käytetään keskustelevaa opetusta niin paljon kuin Teams sen mahdollistaa. Sisältöaiheita havainnollistetaan pienimuotoisten harjoitustehtävien avulla.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakso integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat paritentti ( numeerinen arviointi ) ja parina laadittu pro gradu -tutkielman analyysi ( hyväksytty-hylätty-täydennettävä).
Opintojakson paritentti suoritetaan mielellään yhdessä opiskelijan kanssa, joka on parina tutkimusanalyysitehtävässä. Mikäli toinen parista ei pääse 1. suoritukseen, tentin voi tehdä yksilötenttinä. Uusinnat ovat yksilötenttejä ja tutkimusanalyysi voi olla paperitulosteena mukana 1. suorituksessa.
1. suoritus 14.2.2024 klo 8-9.30 Pyhäjärvellä sovitussa tenttipaikassa lähivalvottuna. Etäpaikkakunnalla voi tentin suorittaa samoin ehdoin kuin Pyhäjärvellä.
Tutkimusanalyysitehtävä palautetaan s-postiin Sirpa Parviaiselle 9.2.2024 mennessä.
1. ja 2. uusinta ovat KAMK yleinen tentti -aikoina. .
1. uusinta 14.3.2024 ( ilmoittautuminen päättyy 7.3.2024)
2. uusinta 4.4.2024 ( ilmoittautuminen päättyy 28.3.2024)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkimus- ja kehittämistoiminta -opintojen valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisalla esim Campusonline, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Huom! Vuoden 2024 alusta Campusonlinen nimi muuttuu.
AHOTT -prosessi on mahdollinen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia ( 1 op /27 tuntia).
Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 28 tuntia,
- aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen 20 tuntia
- tutkimusanalyysin analyysin laadinta ja tutkimusteoreettinen perustelu 30 tuntia
- tentti 2 tuntia, tenttiin valmistautuminen 45 tuntia
Opintojen mitoituslaskurilla tarkastellen noin 4,8 op/ 5 op. Mitoitus ok.
Sisällön jaksotus
Opetuskeskusteluna:
9.1.2024 Orientaatio opintoihin; sisältö, eteneminen ja suoritukset läsnäolovelvoite
9.1.2024 Tutkimustoiminta - tutkimusprosessin perusidea.Arkitiedosta tieteelliseen tieto; tieteelliseen artikkeliin perehtyminen
10.1.2024 Kvantitatiivnen tutkimusprosessi - eettiset kysymykset ja luotettavuuden arviointi
10.1.2024 Kvalitatiivinen tutkimusprosessi - induktiivinen sisällön analyysi ja luotettavuuden arviointi
16.1.2024 Mistä löytää luotettavan tiedon? Mukana kirjastonjohtaja Riitta-Liisa Karjalainen läsnäolovelvoite
23.1.2024 Kirjallisuuskatsaus. Tietokannat ja kuvailevan kirjallisuuskatsauksen eteneminen, mukana kirjastonjohtaja Riitta-Liisa Karjalainen
24.1.2024 Tuotteistamisprosessi Huom! yhteinen teams 22S ryhmät Kajaanissa
30.1.2024 Kertaus opintojakson sisällöistä ja tutkimusanalyysitehtävän laadintaa
6.2. 2024 Tutkimusanalyysin laadintaa; pariohjaus
14.2.2024 Opintojakson tentti
Tentin arvioinnin perusteet ja tentin palautus - aika sovitaan erikseen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritentti arvioidaan numeerisesti ( 0- K5). Yksilötentteinä toteutuvat uusintatentit arvioidaan myös numeerisesti ( 0- K5 ).Tutkimusanalyysi arvioidaan hylätty - täydennettävä -hyväksytty. Hyväksytty suoritus on tasoa H3.
Opintojakson arvosana on tentin arvosana. Arvosana edellyttää myös tutkimusanalyysin hyväksytyn laadinnan.
Hylätty (0)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks. OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks OPS
Lisätiedot
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.