Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BZ99-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 09.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Sari Pyykkönen
Ryhmät
SMM24K1
SMM24K1
SMM24K2
SMM24K2
Opintojakso
SH00BZ99

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.12.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3005
TA21L159 TA21L159
Ma 20.01.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Harjoitus_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3005
TA21L159 TA21L159
Ma 03.02.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Tapahtumien esittely_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3005
TA21L159 TA21L159
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tavoitteena on;

Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.

Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.

Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.

Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa

Sisältö

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi

Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus

Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Aika ja paikka

Info 9.12.24 klo 1230-1400

Kevät 2025

Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
20.1.25 klo 8.00-11.15

Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,lähiopetus
3.2.2025 klo 9.45-11.15

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama verkkokurssi materiaali

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op=27 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

Esitietovaatimukset

Ei edelttävyysehtoja

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on;

Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.

Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.

Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.

Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa

Toteutustavat

Itsenäisiä verkkotehtäviä
Harjoitustunnit ovat lähiopetusta
Terveyden edistämisen tapahtuman järjestäminen työelämässä

Suoritustavat

Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkotehtävät ja ohjaamisen harjoitustunnit 3 op

Terveyden edistämisen (ravitsemus ,liikunta, uni tai mielen hyvinvoiti) ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 op

Sisältö

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi

Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus

Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Esitietovaatimukset

Ei edelttävyysehtoja

Siirry alkuun