Skip to main content

The most common diagnostics in clinical nursing (3 cr)

Code: SH00CC94-3006

General information


Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.01.2024 - 18.02.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

34 % Contact teaching, 66 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Eeva Kähkönen
  • Virpi Neuvonen
  • Anna-Leena Eklund
  • Sari Pyykkönen

Groups

  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S
  • 10.01.2024 09:00 - 09:45, Info_Kliinisen hoitotyön perustutkimukset SH00CC94-3006
  • 16.01.2024 08:00 - 09:30, Kliinisen hoitotyön perustutkimukset SH00CC94-3006
  • 18.01.2024 12:30 - 14:00, Kliinisen hoitotyön perustutkimukset SH00CC94-3006
  • 26.01.2024 08:00 - 15:45, Kliinisen hoitotyön perustutkimukset SH00CC94-3006
  • 06.02.2024 08:00 - 15:45, Kliinisen hoitotyön perustutkimukset SH00CC94-3006

Objective

Opiskelija hallitsee tiedot ja taidot keskeisistä diagnostisista tutkimuksista.

Content

Keskeiset laboratoriotutkimukset ja näytteiden ottaminen
Keskeiset radiologiset tutkimukset
Säteilyturvallisuus

Materials

Opettajan osoittama materiaali Repussa.


Suositeltavaa valinnaista kirjallisuutta:

Friman,T. ym. Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021).

Karhumäki, E. ym. Mikrobit hoitotyön haasteena (2021).

Huovinen, A. ym. Kliininen hoitotyö (2023).

Matikainen, A-M., Miettinen, M. & Wasström, K. Näytteenottajan käsikirja (2010 tai uudempi painos).

Riski, H-M. EKG -rekisteröinti (2019).

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, verkko-opiskelu

Student workload

3 op = 80 h

Lähiopetus 22 h: teoriaopetus (6 h), ohjatut harjoitukset (16 h)

Itsenäinen opiskelu 58 h: Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle 1 op - verkkokurssi (27 h), Moodle-tehtävät, harjoitustunneille valmistautuminen (31 h)

Assessment criteria, approved/failed

Harjoitustunneilla 100% läsnäolo.
Reppu-tehtävät, hyväksytty kun 70% vastauksista on oikein.
Säteilyturvallisuus lääketieteellisissä toimenpiteissä avustavalle henkilöstölle -verkkokurssin arviointikriteerit.

Content scheduling

10.1. klo 9-9.45 Opintojakson sisältö ja eteneminen

16.1. klo 8.00-9.30 Kliiniset laboratoriotutkimukset (A-LE)

18.1. klo 12.30-14.00 Kliiniset laboratoriotutkimukset (A-LE)


HARJOITUSTUNNIT

Luokat TA20L163/ls ja TA20L160/TA20L164

26.1. klo 8-15.45
klo 8-11.15 Ryhmä 1 Verenpaineen kliininen tutkiminen, Ryhmä 2 Verinäytteiden ottaminen
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2 Verenpaineen kliininen tutkiminen, Ryhmä 1 Verinäytteiden ottaminen

6.2. klo 8-15.45
klo 8.00-11.15 Ryhmä 1 Näytetutkimukset, Ryhmä 2 Ekg:n rekisteröinti
klo 12.30-15.45 Ryhmä 2 Näytetutkimukset, Ryhmä 1 Ekg:n rekisteröinti

Further information

Harjoitustunneilla pukeutuminen kuten potilastyössä sairaalassa

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia sekä analysoida ja arvioida niiden tuottamaa tietoa. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja potilasturvallisesti työryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelija analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti osana työryhmää omaa toimintaansa reflektoiden.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja potilasturvallisesti työryhmän jäsenenä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia ja perustella niiden tarpeen. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti osana työryhmää omaa toimintaansa reflektoiden.

Hylätty
Opiskelija ei osaa nimetä eikä toteuttaa kliinisiä perustutkimuksia. Opiskelija ei huomioi toiminnassaan asiakas- eikä potilasturvallisuutta eikä osaa toimia työryhmän jäsenenä.