Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BZ99-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2024 - 22.09.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Eeva Kähkönen
Sari Pyykkönen
Ryhmät
SHS23S
SHS23S
SHT23S
SHT23S
Opintojakso
SH00BZ99

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 23.05.2024 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
SHT_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3006
TA21L157 TA21L157 Suomen kieli
To 23.05.2024 klo 08:00 - 11:30
(3 t 30 min)
SHS_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3006
TA21L158 TA21L158
Pe 13.09.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
SHT_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3006
TA21L157 TA21L157 Suomen kieli
Pe 13.09.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
SHS_Ohjaaminen ja omahoidon tukeminen SH00BZ99-3006
TA21L159 TA21L159
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tavoitteena on;

Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.

Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.

Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.

Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa

Sisältö

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi

Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus

Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Aika ja paikka

Info 24.4.23 klo 800–930 Teams
Ohjaaminen terveyden edistämisessä alkaa vkolla 17 (24.4) verkkokurssina ja loppuu vkolla 21 (23.5)

Kevät 2024

Ohjauksen harjoitustunnit /Lähiopetus
SHT23S 23.05.2024 08.00 - 11.30 TA21L157.
SHS23S 23.05.2024 08.00 - 11.30 TA21L158

SYKSY 2024
Terveyden edistämisen tapahtumien esittely,lähiopetus
SHT23S 13.09.2024 08.00 - 9.30 TA21L157.
SHS23S 13.09.2024 08.00 - 9.30 TA21L159

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama verkkokurssi materiaali

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

terveyden edistämisen tapahtuma toteutuu työelämässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op=27 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei käytä asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä.
Ei osaa nimetä ja kuvailla ammattialansa perustietoja.
Ei toimi tarkoituksenmukaisesti.
Ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Ei käytä toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Ei ota toiminnassaan asiakkaita huomioon.
Ei toimi ryhmän jäsenenä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon.
Ei toimi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso on hyväksytty kun ;

Opiskelija suorittaa verkkokurssin kaikki tehtävät hyväksytysti ja osallistuu harjoitustunteihin (4h)

Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ja arvioi terveyden edistämisen tapahtuman ja osalllistuu tapahtuman esittely tunneille (2 h)

Esitietovaatimukset

Ei edelttävyysehtoja

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on;

Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.

Osaat suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Osaat käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus ja ohjausmenetelmiä.

Osaat arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.

Osaat tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa

Toteutustavat

Itsenäisiä verkkotehtäviä
Harjoitustunnit ovat lähiopetusta
Terveyden edistämisen tapahtuman järjestäminen työelämässä

Suoritustavat

Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkotehtävät ja ohjaamisen harjoitustunnit 3 op

Terveyden edistämisen (ravitsemus ,liikunta, uni tai mielen hyvinvoiti) ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi 1 op

Sisältö

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö ja ohjauksen eettisyys

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuvat pedagogiset menetelmät

Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö ja ohjausprosessi

Erilaiset ohjausmenetelmät: suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus

Oman hoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys

Esitietovaatimukset

Ei edelttävyysehtoja

Siirry alkuun