Skip to main content

Speech Communication for Professionals (3 cr)

Code: AV00CH57-3001

General information


Enrollment

13.07.2023 - 31.10.2023

Timing

13.07.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Teachers

  • Tuula Rajander

Scheduling groups

  • Avoin AMK (Size: 10. Open UAS: 10.)

Groups

  • AVOINAMK2023
    AVOINAMK2023
  • AAMK
    Avoin AMK

Small groups

  • Open UAS 1

Objective

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa.

Content

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Materials

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).

Teaching methods

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Student workload

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Further information

Opintojakso on maksullinen myös Campusonlinen opiskelijoille.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron