Ethical Principles in Customer Contacts and Instruction (5 cr)
Code: SO00CA28-3004
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4.5 op
Mode of delivery
10 % Contact teaching, 90 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
- Matti Heikkinen
Groups
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Objective
The students will be familiar with the ethical foundations of the social and healthcare sector.
They will identify and understand the values and concepts of humanity present in their work and understand the significance of these concepts and values in promoting trust, empathy and empowerment when interacting with customers. The students will perceive and understand their customers' life situations, position and rights within social and healthcare. They will understand the underprivaleged and different life situations and can act professionally in accordance with their clients' service requirements and what is best for their clients.
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review discussions
Content
Ethical foundations of social services, values, the employee's concept of humanity, promoting customer safety, professional competence, dialogue, case management from an ethical and socially sustainable perspective, self-monitoring in the social services sector, ethically sustainable multidisciplinary cooperation.
Location and time
Opintojakson pakollinen lähiopetus on merkitty lukujärjestykseen, ks. lukkarikone (https://lukkarit.kamk.fi/)
Lisäksi opintojaksoon sisältyy erikseen sovittuina aikoina lukupiiri opiskelijavetoisesti, mikäli opiskelijat haluavat. Opettaja osallistuu lukupiirin aloitukseen.
Materials
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Teaching methods
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti, mutta suosittelen lähiopetukseen osallistumista.
Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.
Exam schedules
Tentti on mahdollista suorittaa verkkotenttinä opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Esseen tai oppimispäiväkirjan voi palauttaa oman aikataulun mukaan.
Completion alternatives
Opiskelija voi suorittaa joko tentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan, jolla osoittaa osaamisen.
Esseen voi laatia yksin tai pienryhmässä. Oppimispäiväkirja laaditaan itsenäisesti.
Further information
SOS24S-ryhmien easy enrolment kurssiavain: ...
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen tai oppimispäiväkirjan arvosanasta.
Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus/lukupiiri).
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Further information
The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Work based practical training/activity: interview concerning ethical work, observation or other...
4-6 hours of contact teaching to practice dialogue and dealing with clients
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Arki, arvot ja etiikka Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf (e-julkaisu.com) (in Finnish)
Assessment: 0-5