Working with the Disabled (5 cr)
Code: SO00CA34-3004
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
01.01.2025 - 31.07.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
- Maarit Leinonen
Groups
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Objective
The students will be familiar with the different types of work within disability services.
They will know the basic principles of social rehabilitation and case management in services for the disabled.
They will understand the diversity of human life and and are able to work in support of equality and diversity in services for the disabled.
The students will understand the restrictive measures required by law and are aware of how to apply them with professionalism and respect for their clients.
They will know various alternative communication methods (basics) and the opportunities provided by digital services and their use in services for the disabled.
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review
Content
Disability, disability Services legislation, autonomy, self-determination, diversity, accessibility and inclusion, disability policy and the values of work with the disabled, objectives and forms of work, methods that support communication, documentation, inclusion, social guidance, supported decision-making, the activities of disability stakeholder groups, medical care for the disabled
Location and time
Opintojakso toteutuu ajalla kevät 2025.
Opintojakson verkkototeutuksen osuus on Reppu-moodlessa. Pääsy opintojakson Reppuun avautuu x.x ensimmäisillä lähiopetustunneilla
Opintojakso sisältää luento/opetuskeskustelua ja verkko-opiskelua, kirjatentit.
Luennot ja opetuskeskustelu /harjoitukset lukujärjestyksen ja etenemissuunnitelman mukaan.
Tentit ovat avoinna ajalla --
Kunkin tentin suoritusaika on 1 tunti.
Opintojakso päättyy 2025, jolloin kirjallisuustenttien vastausaika päättyy ja kaikki tehtävät tulee olla palautettuina.
Materials
Tenttikirja: Teittinen, A. (toim.) (2021). Vammaiset ihmiset kansalaisina. Vastapaino.
Tenttikirja: Pekkarinen, E. & Schalin, A. (2021). Vammaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimisto.
Vammaispalvelujen käsikirja. THL. (löytyy netissä)
Devmoodlessa osoitetut materiaalit (mm. linkkejä nettisivustoille, videoihin)
Teaching methods
Opintojakson laajuus on 5 op.
Opintojaksolla painottuu opiskelijan itsenäinen työskentely sekä osallistuminen kontaktiopetukseen.
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (läsnäolovelvoite, hybridimahdollisuus), pakollisesta kirjallisuudesta, itsenäisesti tehtävistä tehtävistä oppimisympäristössä, verkkokeskustelusta sekä kirjatenteistä (2).
Opintojakson oppimistehtävien ja verkkokeskusteluiden tarkempi ohjeistus löytyy kunkin tehtävän yhteydessä.
Vaihtoehtoinen toteutustapa läsnäoloille tunneilla ja harjoituksiin on koota reflektoiva raportti tuntien teemojen mukaan mukaan lukien harjoituksista annetut korvaustehtävät. Tarkempi ohjeistus Repussa.
Employer connections
Itsenäisen tehtävän voi tehdä harjoittelun aikana tai mahdollisesti omassa työssään.
Exam schedules
Kirjallisuustentit ovat avoinna opintojakson aikana
Tentit ovat pakolliset kaikille opiskelijoille.
Aloita tentti vasta, kun olet lukenut ko.tenttiin osoitetun materiaalin/kirjan.
Huom. mikäli uusit tentin, Moodle arpoo sinulle uudet kysymykset. Vääristä vastauksista vähennetään pisteitä.
Tentti on mahdollista tehdä kaksi (2) kertaa. Kuitenkin hyväksyttyä suoritusta (arvosanaa) voi yrittää korottaa yhden kerran (KAMK:n tutkintosääntö, 27 §). Näin voit yrittää korottaa halutessasi arvosanaa (korkein arvosana jää voimaan).
Ensimmäisen ja toisen suorituskerran välissä on pakollinen viive (1 päivä) eli opiskelija ei voi uusia tenttiä heti uudestaan.
Tentissä on aikarajoitettu suoritusaika, joka on 60 minuuttia.
Jos olet oikeutettu pidempään tenttiaikaan ja haluat sitä hyödyntää, ole yhteydessä opettajaan.
Suoritusajan täytyttyä keskeneräinen tentti palautuu automaattisesti.
Sinun on saatava vähintään puolet väittämistä oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Jos kahden suorituskerran jälkeen et ole tenttiä saanut hyväksytysti läpi, ole yhteydessä opintojakson opettajaan.
Completion alternatives
AHOT ja hyväksiluku KAMK:n ohjeistusten mukaisesti.
Jos et pääse jollekin lähi/kontaktiopetuskerralle (hybridimahdollisuus), hae itsenäisesti ko. kerralla olevien alustusten teemojen mukaisesti näyttöön perustuvaa, luotettavaa tietoa raportiksi JA pohdi/reflektoi oppimistasi (tieto/taito/asenne) sekä harjoituksista annetut korvaustehtävät.
Student workload
1 op = 27 h opiskelijan työaikaa
Yksittäisen oppimistehtävän voit tehdä opintojakson avoinna ollessa milloin sinulle sopii.
Palvelujärjestelmätehtävä tehdään itsenäisesti pääosin ennen opintojakson toista lähiopetuskertaa. Lopullinen palautus ko. tuntien jälkeen.
Yksittäiseen kirjatenttiin valmistautumiseen kannattaa varata aikaa noin 20 tuntia.
Varsinaisen verkkotentin suorittamiseen kannattaa varata aikaa noin 1 tunti per tentti.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Hyväksytty suoritus edellyttää luennoille/opetuskeskusteluihin/harjoituksiin osallistumista, kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien ja tenttien suorittamista hyväksytysti.
Kirjatenttien (2 tenttiä) väittämistä on saatava yli 50 % oikein, jotta tentti on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu kirjatenttien sekä itsenäisen palvelujärjestelmätehtävän arvosanojen keskiarvosta.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja nimetä vammaistyöhön liittyviä ja käytettäviä käsitteitä ja perustietoja. Opiskelija ei osaa kuvailla ja kertoa keskeisestä vammaistyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja ei tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta hyvin epävarmaa. Toimii asiakastilanteissa epäammatillisesti ja ryhmän jäsenet huomioon ottamisessa on vaikeuksia.
Opiskelija toimii epäammattieettisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan palveluprosessia.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija osaa sekä tuntee digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija ymmärtää hyvin digitaalisten palvelujen mahdollisuudet ja hyödyntämisen vammaispalveluissa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa kuvata keskeisiä vammaistyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä vammais- ja kehitysvammatyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa tietoa asiakkaan palveluihin ohjaamisessa ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon osuuden asiakkaan palveluissa, niiden järjestämisessä ja omahoidon sekä osallisuuden tukemisessa.
Opiskelija tietää digitaalisten palvelujen mahdollisuuksia vammaispalveluissa.
Further information
The course involves 135 hours of study.
10 hours/online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project
Course output: teacher determines the output
Literature: to be announced by the course teacher.
Handbook on Disability Services
Assessment: 0-5