Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BH59-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Teija Mursula

Ryhmät

  • KRY24S
    KRY24S
  • 27.08.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 29.08.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 03.09.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 05.09.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 10.09.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 12.09.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 17.09.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 19.09.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 24.09.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 26.09.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 01.10.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 03.10.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 08.10.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 10.10.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 22.10.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 24.10.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 29.10.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 31.10.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011
  • 05.11.2024 10:00 - 11:30, Tekniikan viestintä TR00BH59-3011

Tavoitteet

Kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen kehittäminen tekniikan alan työtehtäviin

Sisältö

Viestinnän yleiset perusteet
Tekniikan alan asiakirjoittamisen muotoja
Puhetilanteiden valmistelu, toteutus ja analysointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.