Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TR00BH59-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettajat
Teija Mursula
Ryhmät
KRM24S
KRM24S
Opintojakso
TR00BH59

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 22.08.2024 klo 11:45 - 12:30
(0 t 45 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
TA11L156-aud TA11L156-aud
Ma 26.08.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 02.09.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 09.09.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 16.09.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 23.09.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 30.09.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Ma 07.10.2024 klo 17:00 - 20:15
(3 t 15 min)
Tekniikan viestintä TR00BH59-3012
Teams opetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen kehittäminen tekniikan alan työtehtäviin

Sisältö

Viestinnän yleiset perusteet
Tekniikan alan asiakirjoittamisen muotoja
Puhetilanteiden valmistelu, toteutus ja analysointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin, mutta lähteiden referointi on mekaanista.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.

Siirry alkuun