Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TTPV018-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Teija Mursula

Ryhmät

  • TTV23SP
    TTV23SP
  • 08.01.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 17.01.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 24.01.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 31.01.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 05.02.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 12.02.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 19.02.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 26.02.2024 14:15 - 15:45, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 29.02.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 14.03.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 21.03.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 28.03.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 04.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 10.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 11.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 17.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 18.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 24.04.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 08.05.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019
  • 15.05.2024 12:30 - 14:00, Tekniikan viestintä TTPV018-3019

Tavoitteet

Kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen kehittäminen tekniikan alan työtehtäviin

Sisältö

Viestinnän yleiset perusteet
Tekniikan alan asiakirjoittamisen muotoja
Puhetilanteiden valmistelu, toteutus ja analysointi
Tekniikan tutkimusdokumentointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.