Siirry suoraan sisältöön

Tekniikan viestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TTPV018-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Teija Mursula
Ryhmät
TTV23SRAA
TTV23SRAA
Opintojakso
TTPV018

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 10.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 17.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 24.04.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ti 30.04.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 08.05.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 15.05.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Ke 22.05.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tekniikan viestintä TTPV018-3021
Teams opetus
Raahe_Sira_1 ATK Raahe_Sira_1_ATK
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen kehittäminen tekniikan alan työtehtäviin

Sisältö

Viestinnän yleiset perusteet
Tekniikan alan asiakirjoittamisen muotoja
Puhetilanteiden valmistelu, toteutus ja analysointi
Tekniikan tutkimusdokumentointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.

Siirry alkuun