Siirry suoraan sisältöön

Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE20-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Juha Hauhia
Ryhmät
TTV23SP
TTV23SP
Opintojakso
TT00CE20

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 19.04.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Pe 26.04.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Ma 29.04.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Ma 06.05.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Ma 13.05.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Ma 20.05.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3004
TA13L105 ML7 TA13L105 ML7
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa ohjelmistotuotannon pääperiaatteet, määritellä avainkäsitteet sekä käyttää opinoissaan ammattiterminologiaa. Opiskelija osaa hyödyntää ohjelmistotuotannon käytäntöjä ja työkaluja, toimia SCRUM-prosessimallin mukaisesti sekä valita soveltuvat suunnittelutyökalut ohjelmistoprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa keskeisiä ohjelmistotuotannon suunnittelumalleja (Design Patterns) ja niihin liittyviä menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija ymmärtää kurssin käytyään jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kehityksen välttämättömyyden ohjelmistotuotannon alalla.

Sisältö

Ammattimaisen ohjelmistotuotannon periaatteet
Ohjelmistoprosessit
Ketterä ohjelmistokehitys (Scrum), Gitlab (Scrumban-taulu, Issue, Scrum-tiimin roolit, vastuut ja työtavat)
Vaatimusmäärittely ja se jäsentäminen Scrum-projektin tuotevaatimuksiksi
Järjestelmän mallintaminen (UML-notaatio), Luokkakaavio, Tilakaavio, Sekvenssikaavio
Arkkitehtuurisuunnittelun periaatteet, Arkkitehtuurimallien pääpiirteittäinen läpikäynti
Suunnittelu ja toteutus
Ohjelmistoprojekti lähtien vaatimusmäärittelystä testaukseen
Ohjelmistotestauksen periaatteet (CI/CD)
Ohjelmiston evoluutio ja elinkaariajattelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata ryhmän toimintaa ja toimia vastuullisesti.
Opiskelija osaa itsenäisesti hakea työtehtävien vaatimaa tietoa ja noudattaa ohjeistusta.
Opiskelija osaa raportoida työnsä raportointiohjeen mukaisesti.
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja toimii ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Opiskelija osaa raportoida työnsä pääosin raportointiohjeen mukaisesti.
Opiskelija pystyy suorittamaan tehtävät suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, toimii annetuissa tehtävissä asianmukaisesti, osallistuu ryhmän toimintaan omalla osaamisellaan.
Opiskelija osaa raportoida työnsä.

Siirry alkuun