Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BX89-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
- Anna-Leena Luukkonen
- Jaana Kemppainen
- Minna Alatalo
- Taina Romppanen
- Jaana Härkönen
Ryhmät
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
- 12.01.2024 10:00 - 14:00, Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 12.01.2024 14:15 - 18:00, Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 13.01.2024 08:00 - 15:45, Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 19.01.2024 08:00 - 11:30, TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 20.01.2024 09:00 - 10:30, SIIRRETÄÄN MYÖHEMMÄLLE K1+K2_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 02.02.2024 08:00 - 15:45, MT_Yhdessä SHS21S+SMM21S_Kajaanissa_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 02.02.2024 08:00 - 15:45, KJN_AKU+VAST_OTTO_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 09.02.2024 08:00 - 11:30, K1_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 09.02.2024 12:30 - 15:45, K2_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 10.02.2024 08:00 - 11:30, K2_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 10.02.2024 12:30 - 15:45, K1_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 16.02.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Työpajat_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 24.02.2024 09:00 - 12:00, TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 24.02.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_K1_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 24.02.2024 14:15 - 15:45, TEAMS_K2_ICC_TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 15.03.2024 09:00 - 17:00, TEAMS_MINI_KV_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 16.03.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Hoitotyön asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla SH00BX89-3005
- 03.05.2024 08:15 - 11:30, TEAMS_TENTTI_AKU_Hoitotyön asiantunt.
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön kliinisiä tietoja ja taitoja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Opiskelija osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä kliinisessä hoitotyössä, ohjauksessa ja palveluohjauksessa.
Opiskelija kykenee toimimaan monialaisissa ja monikulttuurisissa työryhmissä, toimintaympäristöissä ja verkostoissa.
Opiskelija osaa suunnitella näyttöön perustuvia kehittämistoimenpiteitä.
Opiskelija omaksuu jatkuvan oppimisen merkityksen työelämässä omaa osaamistaan arvioiden.
Sisältö
Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
- Lääkelaskut, lääkehoito, elintoimintojen häiriöiden tunnistaminen, hoitoelvytys, dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Hoitotyön asiantuntijuuden suuntaaminen valitulla hoitotyön alueella 3 op
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, perioperatiivinen hoitotyö, yleissairaanhoito (opiskelija valitsee näistä yhden suuntaavan hoitotyön alueen)
Näyttöön perustuvan tiedon kriittinen arviointi ja toiminnan kehittäminen 2 op
Communication across cultures 3 op (hyväksytty – hylätty)
- ICC 2 op: Culture, communication, and impact of culture on communication
- International perspectives 1 op: evidence-based practice
- Pass: The student can discuss the concepts of culture and communication and reflect on the
impact of culture on communication. The student participates actively in course activities.
- Fail: The student knows the concepts of culture and communication and can observe the
impact of culture on communication. The student does not participate in course activities.
Opetusmenetelmät:
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Arviointimenetelmät ja arviointiperusteet:
Läsnäolovelvollisille tunneille osallistuminen
- 80% läsnäolovelvollisuus/ active participation ICC-opintojaksolla
- 100% läsnäolovelvollisuus / active participation in international perspectives
- 100% läsnäolovelvollisuus/ active participation pajoissa
- Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Opintojaksolle suoritettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna
Aika ja paikka
Kaikille yhteiset työpajat
I
12.1.2024 Lähiopetus Raahen sairaala.
klo 10-14 Lääkehoito ja kliininen farmakologia, lääkelaskennan koe.
klo 14-18 Kriittisesti sairaan tunnistaminen, hoitoelvytys.
I
19.1.2024 klo 8-11.30 Teams. Vuorovaikutus, kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen.
Eriävät työpajat suuntautumisvaihtoehdon mukaisesti:
13.1. (8 h Raahe), 2.2. (8 h Kajaani), 16.2. (4 h Teams).
Communication across cultures: tunnit ryhmäjaon mukaisesti lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Mini-KV-viikko 15.3. klo 8-15.45 (Teams)
Kehittämissuunnitelmien esitys 16.3.2024.
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö 24.2.2024.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on Reppu -ympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelut, käänteinen luokkaopetus, pedagogiset pelit, teknologiatuetut oppimismenetelmät, verkko-opiskelu, simulaatiot, taitopajat, tutkimusklubi, kehittämissuunnitelma, oppimispäiväkirja, testit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
12.1.2024 lääkelaskennan koe. Ensimmäinen uusinta 13.1.2024 työpajojen jälkeen. Tämän jälkeen lääkelaskennan uusinnat yleisissä lääkelaskennan uusintatenteissä.
24.2.2024 yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (Teams).
Uusinta yksilötenttinä yleisessä uusinnassa 4.4.2024 tai 7.5.2024. Uusintatenttiin ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä sähköisellä lomakkeella Taina Romppaselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- kontaktiopetus 40 h + ICC
- itsenäinen opiskelu 210 h (valmistautuminen työpajoihin ja tunneille sekä opintojakson tehtävät)
Sisällön jaksotus
Raahe SMM21SRAA
13.1 8 h SMM21SRaa MT RAAHESSA (8h MT-paja)
(lääkelaskujen uusinta + vastinparina muut suunt. työpajat)
Eettiset kysymykset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Riippuvuusongelmat (+asenne)
Psykiatria ja päihdelääketiede.
19.1 4 h koko SMM21SRaa ryhmä kertauspaja teams
Dialoginen vuorovaikutus ja kriisissä olevan ihmisen kohtaaminen
2.2. 8 h SHS21S + SMM21SRaa MT KAJAANISSA (mt-paja)
Harjoituksia. Hoitosuhdetyöskentely! Vuorovaikutuksellisuus…
Verkostotyöskentely ja perhekeskeisyys, Lapset puheeksi, puheeksiotto. Mini-interventio?
Sukupuu, verkostokartta, elämänjana, roolikartat ja hyötypelit auttamismenetelminä.
Mielenterveystalon omahoitoihin ohjaamiseen liittyen
16.2. 4 h SMM21SRaa (mt-paja) teams
Vierailija/hanke-esittely/ työelämä/kokemusasiantuntija??
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää 100 % läsnäoloa työpajoissa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja hoitotyön päätöksentekoa vaativissa tilanteissa
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti erilaissa hoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja sekä hyödyntää niitä toiminnassaan
* kehittää työelämää asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa…
* käyttää johdonmukaisesti hoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella hoitotyön perustiedot
* valita tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja hoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa hoitotyön ympäristöissä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* osaa soveltaa asiakaslähtöisiä ja tavoitteellisia työelämän kehittämismenetelmiä
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa…
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä hoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla hoitotyön perustiedot
* toimia tarkoituksenmukaisesti hoitotyössä, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti hoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti hoitotyön auttamismenetelmiä ja malleja
* tunnistaa työelämän kehittämiskohteita ja tekee asiakaslähtöisen kehittämissuunnitelman
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu yhteistoiminnallisen osaamisen näytön perusteella (1-5).
I
Kiitettävän tasoisesti (vrt. opintojakson arviointikriteerit) tehty oppimispäiväkirja voi nostaa arvosanaa yhdellä numerolla.
I
Hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osioissa määriteltyjen tehtävien hyväksyttyä suorittamista ja läsnäolovelvollisuuden 100% täyttymistä.