Tekniikan viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: TTPV018-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2023 - 31.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologia
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.04.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L130
TA12L130
|
Ke 10.04.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L127
TA12L127
|
To 11.04.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L128
TA12L128
|
Ma 15.04.2024 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L120
TA12L120
|
Ma 22.04.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA13L126
TA13L126
|
Ma 29.04.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L125
TA12L125
|
Ma 06.05.2024 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Tekniikan viestintä TTPV018-3024 |
TA12L130
TA12L130
|
Tavoitteet
Kirjallisten ja suullisten viestintätaitojen kehittäminen tekniikan alan työtehtäviin
Sisältö
Viestinnän yleiset perusteet
Tekniikan alan asiakirjoittamisen muotoja
Puhetilanteiden valmistelu, toteutus ja analysointi
Tekniikan tutkimusdokumentointi
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää kielen merkityksen oman ammatillisen identiteettinsä luojana ja vahvistajana ja hyödyntää kieltä osana ammatillisuuttaan.
Opiskelija hakeutuu palautetilanteisiin aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija jakaa asiantuntijuuttaan yhteisössä tilanteeseen sopivimmalla tavalla ja viestintävälineellä ja laatii asiantuntijuutta osoittavan tavoitteellisen esityksen.
Opiskelija argumentoi monipuolisesti, tehokkaasti ja tilanteen mukaisesti.
Opiskelija osaa myös kyseenalaistaa yhteisön omaksumia kielellisiä käytänteitä ja pyrkii perustellusti muokkaamaan niitä.
Opiskelija hakee itsenäisesti alan uusinta tietoa ja suhtautuu uuteen tietoon uteliaasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan asiantuntijatyötä eettisestä ja kulttuurisesta näkökulmasta ja luomaan kannustavan ilmapiirin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa eritellä heikkouksiaan ja vahvuuksiaan viestijänä.
Opiskelija arvioi oman toimintansa merkitystä osana viestintäprosessia ja ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta.
Opiskelija ymmärtää käytetyn kielimuodon merkityksen ammatillisessa toiminnassa.
Opiskelija ottaa huomioon esitystilanteissa kohderyhmän ja hyödyntää eri viestintävälineitä.
Opiskelija osaa laatia oman alansa tekstejä tiiviillä, yksiselitteisellä, havainnollisella ja selkokielisellä tavalla ja ottaa huomioon lukijan.
Opiskelija tuntee organisaation tavat tuottaa tekstejä ja noudattaa tapaa.
Opiskelija hyödyntää oman alansa lähdetekstejä monipuolisesti ja kriittisesti osana omaa tekstiään ja yhdistää lähteiden ajatuksia omiin ajatuksiinsa tyylillisesti yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on tietoinen oman viestintätyylinsä vaikutuksesta viestintäprosessissa.
Opiskelija osaa laatia työelämän tekstin annetulle kohderyhmälle.
Opiskelija pystyy esittelemään oman alansa aiheita ja havainnollistamaan esitystä.
Opiskelija noudattaa teksteissään asiatyyliä ja keskeisiä kielenhuollon normeja.
Opiskelija erottaa oman ajattelun lähteestä lainatusta.
Opiskelija osaa laatia rakenteeltaan ehjän, ongelmaperustaisen tekstin.
Opiskelija osaa kuvata kulttuurin vaikutusta viestintätilanteessa.