Ethical Principles in Customer Contacts and Instruction (5 cr)
Code: AV00CJ20-3001
General information
Enrollment
01.01.2024 - 30.11.2024
Timing
01.01.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
- Matti Heikkinen
Teacher in charge
Matti Heikkinen
Scheduling groups
- Avoin AMK 1 (Size: 40. Open UAS: 40.)
Groups
-
AVOINAMK2024AVOINAMK2024
-
AAMKAvoin AMK
Small groups
- Open UAS 1
Objective
The students will be familiar with the ethical foundations of the social and healthcare sector.
They will identify and understand the values and concepts of humanity present in their work and understand the significance of these concepts and values in promoting trust, empathy and empowerment when interacting with customers. The students will perceive and understand their customers' life situations, position and rights within social and healthcare. They will understand the underprivaleged and different life situations and can act professionally in accordance with their clients' service requirements and what is best for their clients.
Content
Ethical foundations of social services, values, the employee's concept of humanity, promoting customer safety, professional competence, dialogue, case management from an ethical and socially sustainable perspective, self-monitoring in the social services sector, ethically sustainable multidisciplinary cooperation.
Location and time
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti omien aikataulujen mukaan Reppu-oppimisympäristössä.
Materials
Opintojakso rakentuu pakollisen kirjallisuuden ympärille. Lisäksi opintojakson sisällöissä on
hyödynnetty muuta kirjallisuutta ja lähteitä.
Pakollinen kirjallisuus:
Hallamaa, J. (2017). Yhdessä toimimisen etiikka. Helsinki: Gaudeamus.
Huom. Opintojaksoa ei voi suorittaa ilman pakollista kirjallisuutta.
Teaching methods
Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja
verkkokeskusteluihin osallistuminen.
Opintojakson voi suorittaa kokonaisuudessaan itsenäisesti.
Avoimen amk:n ja CampusOnlinen opiskelijoille ei ole lähiopetusta.
Student workload
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. 5 opintopistettä vastaa n. 135 opiskelijan työtuntia.
Further information
Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojaksoon sisältyvän tentin tai esseen arvosanasta.
Yksittäisen esseen arviointikriteerit, kukin näkökulma arvioidaan asteikolla 0-5. Kustakin näkökulmasta on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1) tai esseetä on täydennettävä.
Esseen asettelu ja rajaus
- aiheen rajaus ja kysymyksen asettelu
- aiheessa pysyminen
- tehtävänantoon vastaaminen
- esseen asiasisältö.
Yleinen akateeminen kirjoittaminen
- tekstin rakenne ja jäsentely
- tekstin muotoilu ja kieliasu
- viittaustekniikan hallinta
- ohjeiden noudattaminen.
Sisällön hallinta ja materiaalin hyödyntäminen
- opetetun sisällön hallinta
- annetun materiaalin ja lisämateriaalin hyödyntäminen.
Kirjoittajan oma ajattelu
- opitun ja luetun hyödyntäminen
- tiedon soveltaminen
- omien näkemysten esittäminen
- väitteiden perusteleminen.
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta tentti on hyväksytty. Vaihtoehtoisesti esseestä on saatava arvosanaksi vähintään tyydyttävä (1).
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Assessment criteria, satisfactory (1)
Suomeksi
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.