Person-centred Palliative Care (5 cr)
Code: YA00BU19-3003
General information
Enrollment
02.12.2023 - 31.12.2023
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY23SSKY23S
Objective
The student
-justifies and evaluates palliative care based on the person-centred concept.
-develops palliative care by utilizing the perspectives of the patient, his/her next of kin, culture, art and community.
-recognizes the action of multicultural communities in palliative care.
-adapts the basis of person-centred palliative care in planning and implementation, considering the patient individually and as a member of his/her community.
-enhances the understanding of palliative care in society nationally and globally.
-promotes the realization of the principles of equality, social justice, participation in palliative care and services.
Content
-The definition of person- and people-centred care
-Person-centred palliative care
-Support of empowerment and participation of people and communities
-The significance of communities and society (non-profit sector, volunteering, congregations, knowledge and understanding of the services, social capital and transparency)
-Death in media
-The culture of death
-Art in palliative care and hospice
Materials
Täsmentyy myöhemmin
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Anttonen M. 2016. Kuoleman vaikeuden lievittäminen kuoleman todellisuuden kohtaavassa ja ohittavassa saattohoidossa. Substantiivinen teoria saattohoidosta potilaan, perheenjäsenen ja hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Väitöskirja. Tampereen yliopisto.
Hakola O., Kivistö S. ja Mäkinen V. 2014. Kuoleman kulttuurit Suomessa. Helsinki: Gaudeamus.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.