Knowledge management (5cr)
Code: YA00CA51-3005
General information
- Enrollment
- 07.07.2025 - 30.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 21.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- KAMK Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- MASTER´S DEGREE IN BUSINESS MANAGEMENT
- Teachers
- Tommi Kauppinen
- Katri Takala
- Kirsi Meriläinen
- Olli Jääskeläinen
- Tommi Kyllönen
- Scheduling groups
- KAMK 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
ALY24SALY24S
-
AYM24SAYM24S
-
TTY24STTY24S
-
LYL24SLYL24S
-
TLY24STLY24S
-
SJY24SSJY24S
-
LYL25SVLYL25SV
-
SYT25SSYT25S
- Small groups
- KAMK 1
- Course
- YA00CA51
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 18 h 0 min.
| Time | Topic | Location |
|---|---|---|
|
Fri 05.09.2025 time 13:15 - 14:45 (1 h 30 min) |
Tiedolla johtaminen YA00CA51-3006 |
Teams
|
|
Thu 02.10.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Tiedolla johtaminen YA00CA51-3006 |
Teams
|
|
Thu 11.12.2025 time 08:30 - 15:00 (6 h 30 min) |
Tiedolla johtaminen YA00CA51-3006 |
Teams
|
|
Fri 12.12.2025 time 08:30 - 15:00 (6 h 30 min) |
Tiedolla johtaminen YA00CA51-3006 |
Teams
|
Evaluation scale
0 - 5
Objective
Opiskelija
• Ymmärtää eri tasoisen tiedon hyödyntämisen merkityksen (tiedon kerääminen ja tunnistaminen, tiedon yhdistäminen ja visualisointi, tiedon saattaminen osaksi toimintaa)
• Ymmärtää tietojohtamisen (arvonluontia aineettomista voimavaroista) ja tiedolla johtamisen (tiedon hyödyntäminen päätöksenteossa) merkityksen toiminnassa
• Tunnistaa tietojohtamisen hyödyt: (miten tietojohtamisella voidaan saavuttaa) mm. tehokkaammat prosessit, kilpailuetu ja uudistumiskyky (resilienssi)
• osaa hyödyntää tietoa ja analytiikkaa ennakoinnissa ja päätöksenteossa
• osaa soveltaa tiedolla johtamisen käytänteitä omaan työyhteisöön
Accomplishment methods
- verkossa opiskelu
- asiantuntijaluennot
- itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät
Content
- Tiedolla johtaminen strategiana
- Dataperustainen toimintakulttuuri
- Tietoon pohjautuva toiminnan ohjaus ja päätöksenteko
- Analytiikka ja tiedolla johtaminen liiketoiminnassa
- Datalähtöinen ja asiantuntijalähtöinen analytiikka
- Ulkoinen ja sisäinen liiketoimintatieto
- Datan relevanttius ja laatu
- Käytännön esimerkkejä tietojohtamisesta ja analytiikan sovellusalueista
- Datateknologiat analytiikan apuna
- Oman organisaation nykytilan analysointi ja tiedolla johtamisen kehittämissuunnitelman laatiminen
Location and time
Opetus toteutetaan etänä teamsissä.
Etäpäivät ovat:
pe 5.9. klo 13.15 - 14.45
to 2.10. klo 12.30 - 16.00
to 11.12. klo 8.30 - 15.00
pe 12.12. klo 8.30 - 15.00
Teaching methods
Opetus toteutuu:
- asiantuntijaluentoina
- ohjattuina ja omatoimisina tehtävinä
- opiskelijoiden tehtävien esittelyseminaareina
- omaehtoisena perehtymisenä tutkimuksiin ja muuhun aihealueen kirjallisuuteen
Assessment criteria, satisfactory (1)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
nimeää ja kuvailee ammattialansa perustiedot
Taidot:
toimii tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
toimii ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, good (3)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
nimeää, kuvailee ja perustelee ammattialansa perustiedot
Taidot:
valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
toimii itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenteet:
toimii ammatillisesti asiakastilanteissa
toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria, excellent (5)
METAKRITEERIT:
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
toimii itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
valitsee ja arvioi kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenteet:
toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan