Skip to main content

Development of the Advanced Clinical Practitioner’s Role in Palliative Care (5 cr)

Code: YA00BU16-3004

General information


Enrollment

01.08.2025 - 30.09.2025

Timing

25.08.2025 - 21.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Degree Programme in Advanced Practice Nurse

Teachers

  • Kirsi Moisanen

Groups

  • SKY25S
    SKY25S

Objective

The student
-understands international and national competence requirements of advanced clinical practice in palliative care and evaluates them critically in diverse environments.
-recognizes the strengths and development needs of his/her expertise and advanced clinical competencies in palliative care and, based on these, creates a personal development and learning plan.
-evaluates critically and based on evidence changes in palliative care and services and their significance for his/her own and his/her work community’s competencies and development.
-is committed to the continuous development of his/her own expertise, learning together and sharing expertise in multidisciplinary networks.
-understands the philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care and promotes their realization in practice.

Content

-Roles of advanced nursing practice in health care, advanced nursing practice in palliative care, competence development and continuous learning
-Evaluation of expertise and competencies in palliative care – starting point and development objectives
-International and national guidelines and recommendations on palliative care and competencies in palliative care
-The philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care
-International and national trends and challenges in palliative care and their connections to the future competencies

Materials

Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/

Ferrell, BR. & Paice, JA. (toim.) 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880.

TAI. Dahlin, C., Coyne, PJ. & Ferrell, B R. (toim.) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, 3-56.

Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3

Meier ym. 2017. OECD raportti

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuden kansainväliset ja kansalliset osaamisvaatimukset ja hyödyntää niitä oman asiantuntijuutensa arvioinnissa ja kehittämisessä.

Hän arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkitystä osaamiseen ja sen kehittämiseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.

Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa ja edistää niiden toteutumista käytännössä.

Hylätty (0):
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita arviontikriteereiden hyväksytyllä tasolla.