Development of the Advanced Clinical Practitioner’s Role in Palliative Care (5 cr)
Code: YA00BU16-3004
General information
Enrollment
01.08.2025 - 30.09.2025
Timing
25.08.2025 - 21.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Degree Programme in Advanced Practice Nurse
Teachers
- Kirsi Moisanen
Groups
-
SKY25SSKY25S
Objective
The student
-understands international and national competence requirements of advanced clinical practice in palliative care and evaluates them critically in diverse environments.
-recognizes the strengths and development needs of his/her expertise and advanced clinical competencies in palliative care and, based on these, creates a personal development and learning plan.
-evaluates critically and based on evidence changes in palliative care and services and their significance for his/her own and his/her work community’s competencies and development.
-is committed to the continuous development of his/her own expertise, learning together and sharing expertise in multidisciplinary networks.
-understands the philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care and promotes their realization in practice.
Content
-Roles of advanced nursing practice in health care, advanced nursing practice in palliative care, competence development and continuous learning
-Evaluation of expertise and competencies in palliative care – starting point and development objectives
-International and national guidelines and recommendations on palliative care and competencies in palliative care
-The philosophical and ethical foundations of palliative care in clinical decision-making in palliative care
-International and national trends and challenges in palliative care and their connections to the future competencies
Materials
Kotila, J., Axelin, A., Fageström, L., Flinkman, M., Heikkinen, K., Jokiniemi, K., Meretoja, R. & Suutarla, A. 2016. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat – laatua tulevaisuuden sote-palveluihin. Sairaanhoitajat/Fioca e-julkaisu. Viitattu 1.5.2019. https://sairaanhoitajat.fi/2016/laajavastuinen-sairaanhoitaja-muuttaa-sote-palveluita/
Ferrell, BR. & Paice, JA. (toim.) 2019. Oxford Textbook of Palliative Nursing New York: Oxford University Press. Julkaistu myös e-kirjana. Section VII: Special Issues for Nurse in End-of-Life Care, 809-880.
TAI. Dahlin, C., Coyne, PJ. & Ferrell, B R. (toim.) 2016. Advanced Practice Palliative Nursing. New York: Oxford University Press. Part One: The Palliative Advanced Practice Registered Nurse, 3-56.
Saarto, T. & Finne-Soveri, H. 2019. Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tila Suomessa. Alueellinen kartoitus ja suositusehdotukset laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 146. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4041-3
Meier ym. 2017. OECD raportti
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija ymmärtää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuden kansainväliset ja kansalliset osaamisvaatimukset ja hyödyntää niitä oman asiantuntijuutensa arvioinnissa ja kehittämisessä.
Hän arvioi kriittisesti ja näyttöön perustuen palliatiivisen hoidon ja palveluiden muutoksia sekä niiden merkitystä osaamiseen ja sen kehittämiseen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti yhdessä oppimiseen ja asiantuntijuuden jakamiseen monialaisissa verkostoissa.
Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon filosofiset ja eettiset lähtökohdat kliinisessä päätöksenteossa palliatiivisessa hoidossa ja edistää niiden toteutumista käytännössä.
Hylätty (0):
Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita arviontikriteereiden hyväksytyllä tasolla.