Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX69-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.02.2024 - 25.02.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Maarit Vuorinen

Ryhmät

  • LLT23SM
    LLT23SM

Tavoitteet

Opiskelija kykenee kuvaamaan keskeiset palvelumuotoilun käsitteet, tavoitteet ja merkitykset. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluajattelun pääperiaatteet bisneksessä ja oppii etsimään ja tulkitsemaan käytäjäkokemusta, asiakkaan tarpeita ja odotuksia. Hän oppii kehittämään olemassa olevaa palveluprosessia innovatiivisesti tulevaisuuden tarpeet huomioiden. Tavoitteena on luoda uutta arvoa asiakkaalle niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista. Opiskelija omaksuu palvelumuotoilun eri vaiheet ja osaa luovasti soveltaa tätä prosessiajattelua käytäntöön. Opiskelija oppii keskeisimpiä palvelumuotoilussa hyödynnettäviä tutkimusmenetelmiä sekä tiedonhankinta- että ideointityökaluja. Sen lisäksi hän omaksuu yhteiskehittämisen ja työpajafasilitoinnin taitoja.

Sisältö

Muotoiluajattelun keskeiset periaatteet
Palvelumuotoiluprosessi (Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test).
Luovat tiedonhankinta- ja ideointityökalut palvelumuotoilussa
Palvelumuotoiluprosessin,sen vaiheiden ja lopputuleman visualisointi
Fasilitointitaidot työpajatyöskentelyssä
Käytännön palvelumuotoilu-case

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali löytyy kootusti Repusta.
Kirjallisuusluettelo käydään läpi kurssin alussa.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kuvailla palvelumuotoilun prosessin, keskeisten käsitteiden ja elementtien sisältöjä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Hän kykenee arvioimaan laaja-alaisesti tehtyjä palvelumuotoiluprosessin strategisia valintoja ja niiden pohjalta saavutettua lopputulosta sekä tulevaisuuden näkymiä erimerkkiyritysten osalta, ja vertailemaan eri vaihtoehtoja käytännön tilanteissa sekä reflektoimaan oppimaansa. Annettujen tehtävien ratkaisuissa näkyy monipuolinen perehtyneisyys asiaan. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja tehokkaasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Palvelumuotoilun käsitteiden ja prosessin eri vaiheiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja kokonaisuuksien jäsentäminen on loogista. Opiskelija osaa myös hyödyntää ja soveltaa keskeisiä pääkäsitteitä ja –elementtejä analysoidessaan tai ratkaistessaan käytännön case-tilanteita ja tehtäviä. Hän hyödyntää palvelumuotoilun työkaluja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee pääpiirteissään kuvaamaan palvelumuotoilun prosessin ja eri vaiheet, peruskäsitteet ja niiden sisällöt. Aihealueen kokonaisuuden hahmottaminen ja käsitteiden käyttö on puutteellista. Opiskelija hyödyntää tehtävänratkaisussa tarvittavia käsitteitä jossain määrin, käsitteiden käyttö sovellustehtävissä onnistuu joiltain osin. Hän hyödyntää osittain palvelumuotoilun työkaluja.