Keys to professionalism (5 cr)
Code: SH00CB71-3007
General information
Enrollment
02.07.2024 - 28.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2027
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Maija-Liisa Punta-Saastamoinen
- Sari Pyykkönen
- Jani Vattula
- Riitta-Liisa Karjalainen
Groups
-
SMM24SRAASMM24SRAA
- 26.08.2024 08:00 - 08:30, Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 08:30 - 09:15, OPO_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 09:30 - 10:30, TUTOR_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 10:45 - 11:30, IT_INFO_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_Opintopalvelut ja PAKKI_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 14:15 - 15:00, DIGI_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 26.08.2024 15:00 - 15:45, Tutor_Tervetuloa_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 27.08.2024 08:00 - 08:45, OPS_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 27.08.2024 09:00 - 10:30, Tutor_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 27.08.2024 10:30 - 11:00, Tehy-info_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 28.08.2024 10:00 - 11:30, TEAMS_KIRJASTO_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 11.09.2024 08:00 - 09:30, TEAMS_KAMO_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 08.10.2024 14:15 - 15:45, TEAM_Neuvottelu_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 22.10.2024 10:00 - 11:30, TEAMS_KV_INFO_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 23.10.2024 08:00 - 09:30, TUTOR_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 05.11.2024 14:15 - 15:45, TEAM_Neuvottelu_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 06.11.2024 08:00 - 09:30, TEAM_Neuvottelu_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
- 03.12.2024 11:00 - 12:00, Tutor_Ammatillisuuden avaimet SH00CB71-3007
Objective
Opiskelija:
Osaa tunnistaa ja arvioida opiskelutaitojaan ja edistää omaa ja opiskeluyhteisönsä hyvinvointia.
Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
Omaksuu sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutuu palveluammatin periaatteisiin.
Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
Osaa käyttää oman opiskelunsa tukena mikrotietokonetta sekä digitaalisia sovellusohjelmia ja työvälineitä.
Perehtyy informaatiolukutaidon osa-alueisiin ja keskeisiin tiedonhaun menetelmiin.
Osaa käyttää terveydenhuollon sähköisiä tietokantoja.
Osaa viestiä ammatillisesti.
Perehtyy ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen.
Content
Opiskelu ammattikorkeakoulussa (3op)
Informaatiolukutaito (1 op)
Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus (1op)
Opiskelu ammattikorkeakoulussa (3op)
Opiskelun taidot, tuutorointi, starttipaketti, opiskelu amk:ssa, e-Hops, tulo-, kehitys- ja päättökeskustelut
Digitaidot, tietotekniikan merkitys ja peruskäsitteet. Suoritetaan verkossa Digitaidot kunnolla vauhtiin verkkokurssin valituista kokonaisuuksista.
Windows-ympäristö ja työvälineohjelmat
Tekstinkäsittelyn, taulukkolaskennan, internetin, kuvankäsittelyn ja julkaisuohjelman käytön perusteet
Tietoverkkojen hyödyntäminen
Informaatiolukutaito (1 op)
Informaatiolukutaidon osa-alueet
Tiedonhaku
Sähköisten aineistojen hyödyntäminen tiedon haussa
Tiedonkäytön eettiset perusteet
Tietosuoja ja tietoturva, perusteet
Harjoitusosio sisältyy opintojakson Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä yhteyteen. Opintojakso sovitaan kirjaston kanssa.
Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus (1op)
Tavoitteellinen ja tilanteenmukainen viestintä
Viestintä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa
Assertiivisuus viestinnässä
Asiakasta kunnioittava vuorovaikutus
Asiakaslähtöinen vuorovaikutus
Asiakastyötaidot ja viestintätaidot
Palveluammatin periaatteet
Kognitiiviset ja emotionaaliset viestintätaidot
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Opiskelija hallitsee amk-opiskelussa vaadittavat taidot ja suoriutuu opinnoista tavoitteellisesti.
Opiskelijan ammatillinen kasvu etenee opiskelun myötä ja hän sisäistää hoitotyön ammattieettisen ajattelun.
Opiskelija tuntee tiedonhaun prosessin, ymmärtää tiedonhaun kriittisen arvioinnin tärkeyden ja tiedonhakuun liittyvät eettiset ja lailliset kysymykset.
Opiskelija tunnistaa oman alansa keskeiset tietokannat.
Opiskelija osallistuu opettajatuutorin kanssa käytäviin keskusteluihin.
Opiskelija kykenee osoittamaan hallitsevansa tietotekniset perustaidot opiskelun ja työelämän edellyttämällä tasolla.
Opiskelija omaa valmiudet ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
Opiskelija tuntee palveluammatin periaatteet.
Hylätty:
Opiskelija ei hallitse amk-opiskelussa vaadittavia taitoja eikä suoriudu opinnoista tavoitteellisesti.
Opiskelijan ammatillinen kasvu ei etene opiskelun myötä ja hän ei sisäistä hoitotyön ammattieettistä ajattelua.
Opiskelija ei ymmärrä tiedonhaun, tiedon käytön ja lähteiden arvioinnin merkitystä omassa opiskelussaan.
Opiskelija ei kykene omatoimiseen tietokantojen käyttöön.
Opiskelija ei osallistu opettajatuutorin kanssa käytäviin keskusteluihin.
Opiskelija ei hallitse tietoteknisiä perustaitoja opiskelun ja työelämän edellyttämällä tasolla.
Opiskelija ei kykene ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
Opiskelija ei tunnista palveluammatin periaatteita.