Skip to main content

Clinical competence training (15 cr)

Code: SH00CB84-3001

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
15 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
Tiina Poranen
Anna-Leena Luukkonen
Groups
SMM22SPy
SMM22SPy
Course
SH00CB84
No reservations found for realization SH00CB84-3001!

Objective

AKUUTTIHOITOTYÖ
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa viestiä, työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata ja toimia akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun kokonaisuudessa.
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua
• Osaa priorisoida työtehtäviään ja soveltaa osaamistaan tilanteen mukaisesti


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa.
• Osaa järjestelmällisesti arvioida potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimia välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

MIELENTERVEYSHOITOTYÖ
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Opiskelija osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden, lakien ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssään.
• Osaa arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
•Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaan toimintaansa ja vastaamaan toimintansa seurauksista

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen
• Osaa kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen ja hänen läheistensä kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti
•Ymmärtää mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen ja hänen perheensä hyvinvointiin
• Osaa viestiä (suullinen ja kirjallinen viestintä), työskennellä ja jakaa asiantuntijuuttaan hoitoon osallistuvien moniammatillisten tiimien sekä asiakkaiden/potilaiden ja heidän läheistensä kanssa.
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen merkityksen asiakkaalle osana hoito- ja palveluketjua
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana potilaan / asiakkaan kokonaishoitoa
• Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja arvioimaan sekä kehittämään hoitotyön laatua

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
•Kykenee käyttämään erilaisia auttamismenetelmiä potilaan psykososiaalisessa tukemisessa
• Osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/potilaan hoitoa ohjeistusten ja näyttöön perustuvan hoitotyön sekä hoitotyön päätöksentekoprosessin mukaisesti
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida turvallista psyykenlääkehoitoa

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa arvioida ja soveltaa hoito-ohjeita sekä hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa hoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä.

Content

Harjoittelu

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

AKUUTTIHOITOTYÖ
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija tunnistaa mahdolliset eettiset ongelmat ja ratkaisee niitä ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden ja ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana huomioiden myös läheiset.
• Opiskelija ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.
• Opiskelija kykenee järjestämään työtehtävänsä tärkeysjärjestykseen ja sopeuttamaan osaamistaan erilaisiin tilanteisiin.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa akuutisti sairastuneen potilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.
• Ei osaa priorisoida työtehtäviään tarkoituksenmukaisesti tai ei osaa soveltaa osaamistaan tilanteen vaatimalla tavalla.


Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi ja kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa. Hän tuntee akuuttihoitotyön keskeiset käsitteet, menetelmät ja periaatteet. Hän osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.
• Opiskelija arvioi järjestelmällisesti potilaan kiireellisen hoidon tarpeen ja toimii välitöntä hoitoa vaativissa sekä hätätilanteissa.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida tai kehittää akuuttihoitotyötä hyödyntämällä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunnista potilaan kiireellisen hoidon tarvetta tai ei osaa toimia välitöntä hoitoa vaativissa tai hätätilanteissa ohjattuna.


Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa akuuttihoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan.
• Opiskelijan asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

MIELENTERVEYSHOITOTYÖ

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys

Hyväksytty
• Opiskelija osoittaa hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden, lakien ja ohjeiden ymmärtämistä ja noudattamista käytännön tilanteissa.
• Opiskelija osoittaa asiakaslähtöistä ja kunnioittavaa asennetta asiakkaan/potilaan kohtaamisessa ja huomioi myös läheiset.
• Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja käyttää sitä oman toimintansa kehittämiseen.

Hylätty
• Opiskelija toimii hoitotyön arvojen, eettisen periaatteiden, lakien tai ohjeiden vastaisesti.
• Opiskelija ei ole osoittanut kykyä arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohdata häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana ei ole kyennyt huomioimaan läheisiä.
• Opiskelija ei pysty vastaanottamaan palautetta tai ei pysty muuttamaan toimintaansa saamansa palautteen perusteella.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatioteknologia ja kirjaaminen

Hyväksytty
• Opiskelija toimii yhteistyössä potilaan, omaisten ja muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hän viestii selkeästi, asiallisesti ja ammatillisesti.
• Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan yksilölliset tarpeet ja voimavarat sekä ottaa ne huomioon hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa.
• Opiskelija osoittaa ymmärrystä potilasturvallisuuden periaatteista ja käytännöistä, toimii potilas- ja työturvallisuutta edistäen. Hän tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Hylätty
• Opiskelija ei osaa toimia yhteistyössä potilaan, omaisten tai muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Hänen viestintänsä on epäammatillista.
• Opiskelijan havainnot asiakkaan/potilaan yksilöllisistä tarpeista ja voimavaroista ovat puutteelliset ja ne jäävät huomioimatta hoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
• Opiskelija ei hahmota potilasturvallisuuden periaatteita ja käytäntöjä, tai hänellä on vaikeuksia tunnistaa ja ymmärtää erilaisia vaaratapahtumia ja niiden ehkäisemisen keinoja.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija pystyy selittämään mt-päihde asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluketjun vaiheet ja roolinsa siinä sekä soveltaa teoreettista tietoa päätöksenteon ja toiminnan tukena.
• Opiskelija kykenee tunnistamaan oman työnsä ja hoitotyön laatuun liittyviä kehittämiskohteita ja tekemään ehdotuksia niiden parantamiseksi.

Hylätty:
• Ei osaa kertoa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoito- ja palveluketjusta tai ei tunnista omaa rooliaan ja vastuitaan siinä.
• Opiskelija ei osaa antaa tai vastaanottaa palautetta tai reflektoida omaa oppimistaan tai toimintaansa. Hän ei esitä kehittämisehdotuksia hoitotyön laadun parantamiseksi.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Hyväksytty:
• Opiskelija suunnittelee, toteuttaa, arvioi asiakkaansa hoitoa hyödyntämällä ja soveltamalla näyttöön perustuvaa tietoa.
• Opiskelija tuntee mt- ja päihdehoitotyön keskeiset käsitteet, auttamismenetelmät ja periaatteet ja osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida asiakkaan/potilaan hoitoa. Hän ei osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa potilas- tai asiakastilanteissa.
• Opiskelija ei tunne mt- ja päihdehoitotyön keskeisiä käsitteitä, auttamismenetelmiä ja periaatteita eikä osaa soveltaa niitä erilaisiin potilastilanteisiin ja toimintaympäristöihin.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko

Hyväksytty:
• Opiskelija hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa hoitotyön päätöksenteossa ja toiminnan kehittämisessä ja osoittaa kykyä arvioida tiedon luotettavuutta ja merkitystä käytännön työssä.

Hylätty:
• Opiskelija ei osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa uusinta tietoa hoitotyön päätöksenteossa, toiminnan kehittämisessä tai ei osoita kiinnostusta tai motivaatiota tiedon hankkimiseen tai arviointiin.
• Opiskelija ei pyri aktiivisesti kehittämään omaa ammatillista osaamistaan ja asenne ammatillista kehittymistä/kehitystyötä kohtaan on kielteistä.

Prerequisites

Pääsääntöisesti aikaisemmat perusopinnot, ammattiopinnot suoritettu.
Ammattitaitoa edistävät harjoittelut ovat suoritettuna.
Suuntaavien lääkelaskut hyväksytty.
Mt-harjoittelua ennen hyväksytty työnohjaustehtävä.

Go back to top of page