Skip to main content

Health promotion in public health nursing (7 cr)

Code: SH00CF38-3003

General information


Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
5 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
Eeva Kähkönen
Sari Pyykkönen
Groups
SHT22S
SHT22S
Course
SH00CF38

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 16 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Info_Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
Teams opetus
Wed 22.01.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
Teams opetus
Wed 26.02.2025 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
Teams opetus
Wed 12.03.2025 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
Teams opetus
Wed 19.03.2025 time 12:15 - 15:30
(3 h 15 min)
Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
Teams opetus
Thu 24.04.2025 time 08:00 - 11:15
(3 h 15 min)
Rokotusosaamisen harjoitukset_Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö SH00CF38-3003
TA20L163-HT TA20L163-HT
Changes to reservations may be possible.

Objective

Valmistuva terveydenhoitaja osaa:

• kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
• käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia linjauksia, tutkimus- ja tilastotietoa.
• käyttää työssään erilaisia voimavaroja vahvistavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti.
• tavoittaa ja tukea erityisen tuen tarpeessa olevia asiakkaita ja syrjäytymisen riskissä olevia asiakkaita
• toimia yhteistyössä ja tukea eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä sekä edistää heidän terveyttään, toimintakykyään ja hyvinvointiaan.
• toimia ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön, toimintajärjestelmien ja toimintaohjelmien mukaan
• toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista terveydenhoitajatyössä

Content

Terveyden edistäminen eri terveydenhoitotyön toimintaympäristöissä 1 op
Terveyden edistäminen ja menetelmät 2 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö 3 op





Promotiivinen ja preventiivinen terveydenhoitajatyö
*voimavaroja vahvistava terveydenhoitajatyö
*etsivä terveydenhoitajatyö
*monikulttuurinen terveydenhoitajatyö (3 op kv-viikko)
*toimintamallit ja työmenetelmät terveydenhoitajatyössä: dialogisuus, ratkaisukeskeisyys, moniammatillinen yhteistyö, terveyskeskustelu, terveysmuutoksessa tukeminen, varhainen puuttuminen, voimavaralähtöisyys, vanhemmuuden ja lähisuhteiden tukeminen
*varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen
*ympäristöterveyden edistäminen
*rokotusosaamisen syventäminen (verkkokurssi 1op)

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Verkko-opinnot;tutkimusklubi
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen verkkokurss
Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö kansainvälinen viikko 10.-14.2.2025

Exam schedules

Ei tenttiä

Aktiivinen opintojaksoon osallistuminen.

Oppitunneille osallistuminen.

Hyväksytysti tehtävien ja verkkokurssin suoritus

International connections

Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö 3 op

Kv-viikko – online sessions (Teams)
13.01.2025 10.15 - 11.15
21.01.2025 17.00 - 18.30
28.01.2025 17.00 - 18.30
04.02.2025 17.00 - 18.30
Kansainvälinen viikko 10-14.2.2025

Student workload

Terveyden edistäminen eri terveydenhoitotyön toimintaympäristöissä 1 op

Terveyden edistäminen ja menetelmät 2 op

Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö 3 op

1 op=27 h

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

13.01.2025 klo 12.15 - 13.45 Info teams
22.01.2025 klo 12.15 - 13.45 Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö teams
26.02.2025 klo 12.15 - 15.30 Ryhmätöiden purku ja harjoitus teams
12.03.2025 klo 12.15 - 15.30 Ryhmätöiden purku ja harjoitus teams
19.03.2025 klo 12.15 - 15.30 Ryhmätöiden purku ja harjoitus teams
24.04.2025 klo 08.00 - 11.15 Rokotusosaamisen työpaja lähiopetus

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment methods and criteria

Tutkimusklubin, pienryhmätyöskentelyn ja rokotuosaamisen syventävän verkkokurssin hyväksytty suoritus
Monikulttuurinen terveydenhoitajatyön kv-viikon työpajoihin ja kv viikolle osallistuminen

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus ja ammattiopinnot tulee olla suoritettu

Rokotusosaamisen syventäminen 1 op verkkokurssia ennen tulee olla suoritettuna rokotusosaamisen perusteet 2 op .verkkokurssi

Go back to top of page