Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU006-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Eeva Kähkönen

Ryhmät

  • SHT22S
    SHT22S
  • 26.02.2025 08:00 - 11:15, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 12.03.2025 08:00 - 11:15, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 19.03.2025 08:00 - 11:15, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 24.03.2025 12:15 - 15:30, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 01.04.2025 08:00 - 16:00, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 04.04.2025 08:00 - 16:00, Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010
  • 10.04.2025 08:00 - 11:15, TENTTI_Lasten ja heidän perheidensä terveydenhoitajatyö SHVU006-3010

Tavoitteet

Suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa
Tukea lasta terveyttä edistäviin valintoihin
Kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
Arvioida lapsen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
Ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Sisältö

Eri-ikäisten lasten kasvun ja kehityksen arviointi ja tukeminen
Kasvun ja kehityksen seuranta- ja seulontamenetelmät
Lapsen ja perheen voimavarojen arviointi ja tukeminen
Perhepalveluverkosto
Lapsen terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
Voimavarojen tukeminen ja voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
Asiakkaiden osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät
Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto (mm. mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys, väkivalta)
Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan oma-hoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen, lastensuojelu

Oppimateriaalit

Lastenneuvolan osuus NEUKO -tietokannasta terveysportista sekä muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Reaaliaikainen vuorovaikutteinen opetus teams-välitteisesti.
Ryhmätehtävä ja itsenäiset tehtävät Reppu-ympäristössä.
Harjoitustunnit.
Simulaatiot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta 16 tuntia.
Harjoitukset 8 tuntia.
Simulaatiot 8 tuntia (4h läsnä ja 4 h etä).
Itsenäiset ja pienryhmätehtävät.
Tentti.

Sisällön jaksotus

26.02.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
12.03.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
19.03.2025 08.00 - 11.15 Teams opetus
24.03.2025 12.15 - 15.30 Teams opetus
01.04.2025 08.00 - 16.00 Harjoitustunnit
03.04.2025 sekä 04.04 klo 08.00 - 16.00 Simulaatiot. Neljä eri simulaatiota, joihin kahteen osallistutaan.
10.04.2025 08.00 - 11.15 Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi yksilötehtävän sekä tentin arvioinnin pohjalta.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu