Skip to main content

Public Healthcare and Nursing of Adults (3 cr)

Code: SHVU008-3010

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sote
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
Sari Pyykkönen
Groups
SHT22S
SHT22S
Course
SHVU008
No reservations found for realization SHVU008-3010!

Objective

• To plan, implement and evaluate the health of the working population, the work place and the community as well as public health work maintaining and providing work capability rehabilitation
• To explain the principles of good occupational health care practice
• To assess the impact of work, work communities and environments on health
• To design, implement and evaluate the necessary measures proposed to promote the health of customers (individual, family, group, workplace, work community, or other community)
• To work in multi-professional work communities and networks

Content

• Occupational health care service system and its links with stakeholders
• Key legislation and policies on occupational health and safety, compensation practices
• Health checks for the working population and health and physical and mental capability maintenance, promotion and monitoring at different stages of the work career (including the unemployed)
• Principles of good occupational health care practice, working life awareness
• Planning, implementation and monitoring of occupational health cooperation based on workplace surveys
• Assessment and management of work capability, early support and rehabilitation
• Evaluation of health-related work conditions; identifying resources, exposure to health-related risks in the work environment and community, hazards and workload
• Key work-related illnesses and occupational diseases
• Occupational health and safety
• Occupational health promotion and monitoring of occupational well-being through multi-professional cooperation
• Occupational health care / Open nursing reception work
* Develop your customer-oriented public health nursing expertise

Materials

Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. Työterveyshuolto
Haarala ym. Terveydenhoitajan osaaminen
Karvala,leino,Oksa Santonen Sainio Latvala,Uitti toim: Altistelähtöinen työterveystarkastus
Martimo,Uitti,Antti-Poika(toim.):Työstä Terveyttä
Työterveyslaitos; Terveystarkastukset työterveyshuollossa
Uitti(toim.);. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö
Työterveyslaitos,www.ttl.fi
Työturvallisuuskeskus,ttk.fi/
Kela.fi
Stm.fi
luennot sekä muu opettajan erikseen osoittama materiaali

Teaching methods

Opetuskeskustelu
Yhteistoiminnallinen opetus
Pienryhmäharjoitukset

Employer connections

Työpaikkaselvityksen harjoitus tehdään opiskelijoiden itse valitsemassa ja sopimassa työpaikassa.
Opiskelija käyvät itsenäisesti työpaikkakäynnin ja valmistautuvat esittämään sen pienryhmissä tunneilla

Exam schedules

Paritentti
Uusinnat yleisinä uusintatenttipäivinä yksilötenttinä;

Student workload

3 op= 27 h x 3=81 h, lähi-tai etäopiskelua ja itsennäistä opiskelua

Content scheduling

Lähiopetuksena

2h Orientaatio ja Työikäinen asiakkaana ja työikäisen väestön kansanterveydelliset ja yhteiskunnalliset painopistealueet

2h Työterveyshuollon perusteet

4h Työterveyshuollon perusteet;hyvä tth-käytäntö ja palveluprosessiajattelu

4h Työterveyshuollon korvaukset, sopimukset ja markkinointi - toimintasuunnitelmat , Työterveyspainotteinen sairaanhoito, Työpaikkaselvitys

4h Työpaikkaselvitys ,Työn altisteet ja kuormitustekijät

4h Työterveystarkastus

4h Työterveysyhteistyö ja asiantuntijavierailu

4h TANO/digiTANO. Työkyky ja työkyvyn tuki ja ryhmätyö esitykset

4h Asiantuntijavierailu ja ryhmätyö esitykset

4h Työpaikkakäynti esittely ja vierailu

Harjoitukset_Kouluikäisten ja Työikäisten

2x 8h


2h Tentti

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu

Go back to top of page