Kliinisen perusosaamisen harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BZ92-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
24.02.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Eeva Kähkönen
- Tiina Poranen
- Virpi Neuvonen
- Sari Pyykkönen
- Sirpa Parviainen
- Tuula Kallioniemi
- Liisa Kemppainen
- Jaana Kemppainen
- Anu Piirainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Jutta Keränen
- Maarit Leinonen
- Heikki Kattainen
- Anna-Leena Luukkonen
- Sannamari Kortelainen
- Riitta Sievänen
- Minna Alatalo
- Teija Ravelin
- Taina Romppanen
- Karimi Ngui
- OPE_SOTE_Jukk2 OPE_SOTE_Jukk2
Ryhmät
-
SMM24SSMM24S
-
SMT24SSMT24S
- 24.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 25.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 26.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 27.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 28.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 01.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 02.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 03.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 04.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 05.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 06.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 07.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 08.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 09.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 10.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 11.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 12.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 13.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 14.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 15.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 16.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 17.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 18.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 19.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 20.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 21.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 22.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 23.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 24.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 25.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 26.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 27.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 28.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 29.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 30.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 31.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 01.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 02.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 03.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 04.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 05.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
- 06.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3007
Tavoitteet
Opiskelija:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä tunnistaa niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
• On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
• Arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana elämänkaaren eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri ikäisten ja eri taustaisten asukkaiden/potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa
• Osaa työskennellä potilas- ja asiakasturvallisuuden huomioiden sekä tunnistaa potilas- ja asiakasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/potilaan hoitoprosessin hoitokertomukseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat.
• Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää omaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa huomioida asiakkaan/potilaan yksilölliset hoidontarpeet sekä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sopivan ja yksilöllisen hoidon.
• Osaa käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotyönmenetelmiä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja näyttöön perustuvia hoitosuosituksia.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaa esimerkein.
- Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
- Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
- Opiskelija on aidosti kiinnostunut potilaastaan ja vuorovaikutus on vastavuoroista.
- Opiskelija osaa työskennellä potilasturvallisesti ja kuvata potilasturvallista toimintaansa esimerkein.
- Dokumentointi asiakas- tai potilaskertomuksiin on kansallisen kirjaamisen mallin mukaista
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Ohjaussuhde oma ohjaajan kanssa on vastavuoroinen ja opiskelija osaa tarkastella asioita suhteessa oma tieto- , taito- ja hoitotyön arvoperusta.
- Opiskelija toimii kollegiaalisesti.
- Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta suhteessa omaan tieto-taitoon ja arvoperustaansa.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet ohjaavat harjoittelua.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija kykenee arvioimaan oman toimintansa aseptisuutta.
- Opiskelija osaa valita ja käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotoimintoja osana potilaan kokonaishoitoa yhteistyössä muiden potilaan hoitoon osallistuvien kanssa.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyönprosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.
Hylätty
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja opiskelija ei ymmärrä hoitotyön arvojen ja periaatteiden merkitystä
- Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelijan suhtautuminen potilaaseen ja työyhteisöön on epäammatillista ja väheksyvää.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
- Vuorovaikutustilanteissa opiskelijan käytös osoittaa välinpitämättömyyttä asiakasta /potilasta kohtaan
- Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
- Opiskelija kirjaaminen on tehtyjen toimintojen kirjaamista ilman asiakas/potilaslähtöisyyttä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja ja laiminlyö sovittuja tehtäviä.
- Palautteen vastaanottotaito on puutteellinen ja opiskelijan toiminta ei muutu saadusta palautteesta huolimatta.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet jäävät irrallisiksi ja ohjauskeskustelussa opiskelija ei pysty yhdistämään tavoitteita ja tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä keinoja oman osaamisen kehittämisessä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan tarvittavia varotoimia ja laiminlyö käsihygienian.
- Opiskelija toteuttaa hoitotoimintoja rutiininomaista eikä niiden valinta perustu potilaan yksilöllisiin tarpeisiin.
- Opiskelijan hoitotyöntaidot ovat puutteellisia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen on puutteellista opiskelijan toiminnassa.