Tutkimus- ja kehittämistoiminta (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA01-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sirpa Parviainen
- Jutta Keränen
Ryhmät
-
SHS23SSHS23S
-
SHT23SSHT23S
- 15.01.2025 12:15 - 13:45, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3004
- 22.01.2025 12:15 - 13:45, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3004
- 30.01.2025 09:45 - 11:15, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3004
- 04.02.2025 09:45 - 11:15, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3004
- 18.02.2025 09:45 - 11:15, Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3004
Tavoitteet
Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Aika ja paikka
Opintojakso aloitetaan KAMK kampuksella 15.1.2025. Opintojakson aloittaminen on läsnäolovelvollinen tapaamiskerta. Tule siis mukaan!
Oppimateriaalit
Kurssikirjana on:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara (uusin mahdollinen painos) Tutki ja kirjoita.
Lisäksi kurssimateriaalia on:
Reppu kurssilla Tutkimus- ja kehittämistoiminta, kurssille ei vaadita kurssiavainta.
Opetusmenetelmät
Opetusmenetelmä käytetään keskustelevaa opetusta ja sisältöaiheita havainnollistetaan pienimuotoisten harjoitustehtävien avulla.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakso integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat tentti (numeerinen arviointi, 0 - K5) ja pro gradu -tutkielman analyysi (hylätty - täydennettävä - hyväksytty).
Opintojakson suoritukseksi ehdotamme yksilö- tai paritenttiä. Uusinnat ovat yksilötenttejä.
Tentti 1. suoritus 8.4.2025 klo 9.45 -11.15 KAMK:lla, tentti avataan Repussa.
1. uusinta 24.4.2025 ( sähköinen ilmoittautuminen päättyy 17.4.2025)
2. uusinta 15.5.2025 ( sähköinen ilmoittautuminen päättyy 8.5.2025)
Ilmoittatuminen uusintaan osoitetaan Sirpa Parviaiselle.
Pro gradu -tutkielma palautetaan 7.4.2025 mennessä Repun palautuslaatikkoon.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakson valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisaalla esim. DigiCampus, toinen ammattikorkeakoulu, yliopisto, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa.
AHOTT on myös mahdollinen, keskustele ahotointi mahdollisuus vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia (1 op / 27 tuntia).
Ajankäyttö ja kuormitus jakautuu:
- opetuskeskustelut 20 h,
- aihesisältöihin itsenäinen perehtyminen, itsenäisen opiskelun tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 82 h
Huom! Edistymisen seuranta on liitetty osaan tehtävistä.
- Pro gradu -tutkielman analyysin laadinta tutkimusteoreettisesti perustellen 30 h
- tentti 2h, tentin palautus 1h.
Opintojen mitoituslaskurilla tarkastellen 135h/5 op. Mitoitus ok.
Sisällön jaksotus
Opetuskeskusteluna:
15.1.2025 Orientaatio opintoihin; sisältö, eteneminen ja suoritukset. Läsnäolovelvoite.
22.1.2025 Tutkimustoiminta - tutkimusprosessin perusidea. Arkitiedosta tieteelliseen tietoon.
30.1.2025 Eettisyys tutkimustoiminnassa sekä pro gradu -tutkielman valinta analyysitehtävään
4.2.2025 Mistä löytää luotettavan tiedon? KAMK oparipohjan käyttö.Mukana kirjastonjohtaja Riitta-Liisa Karjalainen ja informaatikko Juha Pyykönen. Läsnäolovelvoite, opetus teamsissa.
18.2.2025 Kvantitatiivinen tutkimusprosessi - eettiset kysymykset ja luotettavuuden arviointi.
25.2.2025 Kvalitatiivinen tutkimusprosessi - eettiset kysymykset ja luotettavuuden arviointi
11.3.2025 Kirjallisuuskatsaus - eettiset kysymykset ja luotettavuuden arviointi
18.3.2025 Tuotteistamisprosessi - tutkimuksellinen kehittäminen ja eettiset kysymykset ja luotettavuuden arviointi
25.3.2025 Pro gradu -tutkielman analyysin ohjaus
1.4.2025 Opintojakson sisällön kertaus ja tenttiin valmistautuminen
8.4.2025 Tentti
Tentin arvioinnin perusteet ja tentin palautus - aika sovitaan erikseen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti arvioidaan numeerisesti (0- K5).
Tutkimusanalyysi arvioidaan hylätty - täydennettävä -hyväksytty. Hyväksytty suoritus on tasoa H3.
Opintojakson arvosana on tentin arvosana. Arvosana edellyttää tutkimusanalyysin hyväksytyn laadinnan. Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakson suorittaminen edellyttää myös edistymisen seuranta - tehtävien laadinnan.
Hylätty (0)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks OPS
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks OPS
Lisätiedot
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaaminen opintojakso etenee yhtäaikaa opinnäytetyöopintojakson kanssa.