Mental health and substance abuse care (5 cr)
Code: SH00CA09-3004
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
24.02.2025 - 13.04.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
- Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Groups
-
SHS23SSHS23S
-
SHT23SSHT23S
Objective
Opiskelija:
Kykenee dialogiin täysi-ikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmasta ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen kanssa.
Osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa.
Opiskelija ymmärtää, mitä lähisuhdeväkivallan käsite tarkoittaa, tunnistaa mahdollisen lähisuhdeväkivallan ja osaa ohjata asiakasta, potilasta tilanteessa
Osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Content
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Psykoedukaatio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Psyykenlääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Lähisuhdeväkivallan tunnistaminen ja ohjausosaaminen tilanteessa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Location and time
Kevät 2025. Tarkempi suunnitelma kts. sisällön jaksotus, eteneminen.
Lähiopetus Kajaanin amk. Verkko-opetus Reppu.
Materials
Skholessa opiskellaan itsenäisesti:
Psykiatriset sairaudet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatriset-sairaudet
Mielenterveyshäiriöiden ja päihderiippuvuuksien lääkehoito -perusteet https://app.skhole.fi/fi-FI/courses/psykiatrinen-laakehoito-perusteet
Tenttialue:
Oppikirja Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, C., Schubert, C., Seuri, T. 2017. Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro.(Oppikirjasta ei tenttiin ss. 65-72 ja ss. 83-101)
Opintojakson Reppu-materiaalit
Skhole-materiaalit (em. kurssit)
Päihdelääketieteen Käypä hoito -suositukset (3)
Teaching methods
Harjoitustunnit ja simulaatio-opetus.
Opiskelu toteutuu sekä verkko- että lähiopetuksena. Opinnot on suunniteltu etenevän tietyssä järjestyksessä, jotta osaaminen kehittyy perusteista soveltavaan tasoon.
Verkkotehtävistä osa toteutuu pakollisina (transaktioanalyysi, tietotesti), osa vapaaehtoisina (verkkokeskustelut) tehtävinä. Huomaathan, että verkko-opintojen avulla oppikirja tulee käydyksi läpi.
Lähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus P -merkityillä simulaatiotunneilla.
Ohje simulaatio opiskeluun:
Simulaatioissa harjoittelet sairaanhoitajana toimimista simulaatioympäristössä
Simulaatioissa tavoitteena
osaat tunnistaa ja arvioida asiakkaan/potilaan (mielen)terveyttä uhkaavan tilan
osaat turvata asiakkaan fyysisen ja psyykkisen turvallisuuden
osaat arvioida hoidon tarpeen
osaat tarvittaessa konsultoida muita terveydenhuollon asiantuntijoita
Valmistaudu simulaatioon opiskelemalla teoria ja kertaamalla ISBAR.
Simulaatiot siviilivaatetuksessa.
Employer connections
Harjoittelun edeltävyysehtona ovat yleiset edeltävyysehdot sekä ko. ammattiaineen hyväksytysti suoritetut lääkelaskut. Harjoittelu pääsääntöisesti teoriaopetuksen jälkeisenä lukukautena.
Exam schedules
Yhteistoiminnallinen tentti lukujärjestyksen mukaan.
1. uusinta x.x.2025
2. uusinta x.x.2025
Completion alternatives
Valinnaiset suoritustavat ilmoitetaan Repussa opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Opiskelija voi valita, tekeekö yhteistoiminnallisen tentin ilmoitettuna tenttiajankohtana vai
yksilötenttinä ennakkoon ilmoitettuna uusinta-aikana.
Voit opiskella itsenäisesti ne opinnot, jotka eivät ole etenemissuunnitelmassa merkittynä P = pakollinen läsnäolo.
Korvaustehtävät harjoitustuntipoissaoloista.
Simulaatiokorvaukset seuraavan/toisen ryhmän mukana.
Student workload
1 op = 27 h
Lähi/kontaktiopetus 34 h.
Content scheduling
Ilmoitetaan myöhemmin.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivaltaa ilmiönä ja osaa soveltaa palvelujärjestelmätietoa asiakkaan/potilaan tarpeenmukaisessa hoitoon ohjaamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön.
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan monialaisessa hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen.
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.'
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan ilmenemistä ja osaa ohjata asiakasta/potilasta tarpeenmukaisesti tilanteessa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet.
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun.
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija osaa kuvata lähisuhdeväkivallan käsitteen.
Assessment criteria, approved/failed
Hylätty
Opiskelija ei osaa kuvata keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä.
Opiskelija ei osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä.
Opiskelija ei osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessia eikä tunnista näyttöön perustuvan tiedon osuutta asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa.
Opiskelija ei osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisestä hoidosta.
Opiskelija ei osaa kertoa lähisuhdeväkivallan ilmenemisestä eikä hoitoon ohjaamisesta.
Assessment methods and criteria
Yhteistoiminnallinen tentti arvioidaan 0-5. Mikäli ei halua osallistua yhteistoiminnalliseen tenttiin, voi ilmoittautua yksilötenttiin uusintapäivänä.
Muut osasuoritukset hyväksytty (H3) - hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanasta.
Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki osasuoritukset ovat koossa hyväksyttyinä.
Arviointikriteerit löytyvät opetussuunnitelmasta.