Gerontological nursing (5 cr)
Code: SH00CA10-3005
General information
Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Timing
01.09.2025 - 26.10.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
- Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
- Susanna Veteläinen
- Maarit Karjalainen
Groups
-
SMM24K1SMM24K1
-
SMM24K2SMM24K2
Objective
Opiskelija:
On selvillä ikääntyneen palveluja ohjaavasta lainsäädännöstä, strategioista, suosituksista ja osaa kuvata ikäystävällisen palvelurakenteen.
Osaa arvioida ikääntyneen fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja kognitiivista toimintakykyä ja tunnistaa toimintakyvyn riskitekijöitä sekä toteuttaa kuntouttavaa hoitotyötä moniammatillisessa yhteistyössä.
Ymmärtää RAI-järjestelmän merkityksen ikääntyneen palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa selittää näyttöön perustuen keskeiset geriatriset sairaudet ja osaa toteuttaa ikääntyneen kokonaisvaltaista hoitotyötä.
Ymmärtää ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteet ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneen lääkehoitoa.
Osaa edistää ikääntyneen terveyttä ja toteuttaa ikääntyneen hoitotyötä hänen itsemääräämisoikeuttaan ja osallisuuttaan tukien.
Osaa hyödyntää ikä- ja terveysteknologiaa osana ikääntyneen hoitotyötä.
Content
Sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä ikääntyneen palvelujärjestelmä ja sitä ohjaava lainsäädäntö ja suositukset.
Ikääntyneen hoitotyön eettiset kysymykset ja arvoperusta.
Moniammatillinen yhteistyö ja yhteistyö omaisten/läheisten kanssa.
Asiakas- ja palveluohjausmalli. Hoito- ja palvelusuunnitelma.
Toimintakyky ja sen arviointi. RAI-järjestelmä.
Ikääntyminen, ikääntymismuutokset.
Terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen edistäminen ja voimavarojen tukeminen.
Turvallinen lääkehoidon toteutus, lääkelaskut.
Keskeiset geriatriset sairaudet ja niiden hoitotyö.
Akuutit tilanteet ikääntyneiden hoitotyössä.
Esteettömyys, älykäs talotekniikka, kotiapurobotit ja erilaiset teknologiasovellukset. Yhteydenpitoteknologia. Sähköiset palvelut.
Location and time
Lähiopetus tarkentuu myöhemmin.
Lähiopetukseen tulee valmistautua ennakkotehtävillä.
Materials
Reppuoppimisympäristössä materiaali
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnalliset tunnit
Caseopetus
Simulaatiot
Employer connections
Asiantuntijavierailut sekä mahdolliset tutustumiskäynnit
Exam schedules
Lääkelaskut lähiopetuksessa lisäksi
repputentit oman aikataulun mukaan
Student workload
5 op eli 135 tuntia
Content scheduling
Ikääntyminen ja toimintakyky
Ikääntyneiden palvelujärjestelmä
Ikääntyneiden hoitotyön eettisyys
Turvallinen lääkehoito
Muistisairaan hoitotyö
Teknologia ja kotona asumisen tukeminen
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
Tulkitsee RAI-järjestelmän avulla asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa arvioida ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa kehittää menetelmiä, joilla edistetään ikäihmisen asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvän teknologian sekä terveydentilan seurantaan ja palveluja tukevan teknologian käyttöönottoa.
Osaa arvioida ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osoittaa hallitsevansa sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa kehittää ratkaisuja ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.
Taidot:
Osaa soveltaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia arvioidessaan palvelurakenteen ikäystävällisyyttä.
Osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja toimintakyvyn riskitekijöistä suunnitellessaan kuntouttavaa hoitotyötä monialaisesti
Asenteet:
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.
Assessment criteria, good (3)
Tiedot:
Osaa käyttää RAI-järjestelmää asiakkaiden palvelutarpeiden selvittämisessä.
Osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa geriatrisista sairauksista ihmislähtöisessä ikääntyneen hoitotyössä.
Osaa kuvata ikäihmisen terveyttä edistäviä menetelmiä ja käyttää niitä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
On selvillä asumiseen ja yhteydenpitoon liittyvästä sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävästä teknologista.
Osaa selittää ikäihmisen lääkehoidon kokonaisuutta ja osaa kuvata sairaanhoitajan toimenkuvan lääkehoitoprosessissa.
Osaa vastata ikääntyneen perushoidon erityishaasteisiin esim. suun- ja jalkojen hoito.
Taidot:
Osaa kuvata ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia ja osaa selittää ikäystävällisen palvelurakenteen ja ikääntyneen palvelujärjestelmän.
Osaa selittää ikäihmisen fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja kognitiivisen toimintakyvyn ja toimintakyvyn riskitekijöitä ja suunnitella kuntouttavaa hoitotyötä monialaisessa yhteistyössä.
Asenteet:
Osaa reflektoida ja arvioida omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tiedot:
Osaa listata RAI-järjestelmän perusteella asiakkaiden palvelutarpeita.
Osaa noudattaa keskeisten geriatristen sairauksien hoito-ohjeita ikääntyneen ihmislähtöisessä hoitotyössä.
On selvillä ikäihmisen terveyttä edistävistä menetelmistä ja tietää niiden käytöstä hoitotyössä ikäihmisen itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta tukien eri toimintaympäristöissä.
Osaa listata asumisen ja yhteydenpidon teknologiaa sekä terveydentilan seurantaan ja palvelujen tuottamiseen käytettävää teknologiaa.
Tuntee ikäihmisen lääkehoidon erityispiirteitä ja osaa kuvata sairaanhoitajan tehtävät lääkehoitoprosessissa.
Osaa tunnistaa ikääntyneen perushoidon erityishaasteita esim. suun- ja jalkojen hoito.
Taidot:
Hahmottaa ikäihmisten palveluja ohjaavaa lainsäädäntöä, strategioita ja suosituksia. Osaa listata ikäystävälliseen palvelurakenteeseen ja ikääntyneen palvelujärjestelmään kuuluvia piirteitä.
Tietää ikäihmisen fyysisestä, psyykkisestä, sosiaalisesta ja kognitiivisesta toimintakyvystä ja luettelee toimintakyvyn riskitekijöitä sekä osallistuu kuntouttavan hoitotyön suunnitteluun monialaisessa yhteistyössä.
Asenteet:
Osaa kuvata omaa ikääntyneen hoitotyön osaamistaan.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty
Skhole tentti: Geriatria Hyväksytty/Hylätty
Näyttöön perustuva lopputehtävä pienryhmissä (numeraalinen 1-5)
Reppu tehtävät
Simulaatioon osallistuminen
Assessment criteria, fail (0)
Tiedot:
* ei käytä asianmukaisesti ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* ei osaa nimetä ja kuvailla ikääntyneen hoitotyön perustietoja
Taidot:
* ei toimi tarkoituksenmukaisesti
* ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti tuotoksen tekemisessä
* lähteiden merkintään ei ole käytetty asianmukaisesti koulun APA6/APA7 ohjeistusta
Asenteet:
* ei ota tuotoksessa asiakkaita huomioon
* ei toimi vastuullisesti ryhmässä eikä ota toiminnassaan muita ryhmän jäseniä huomioon
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
*soveltaa ja pohtii monipuolisesti ikääntyneen hoitotyön näyttöön perustuvaa tietoa
Taidot:
* analysoi, vertailee, yhdistelee ja valitsee näyttöön perustuvaa tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia näkökulmia aiheeseen
* analysoi, reflektoi ja arvioi kriittisesti omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon avulla
Asenteet:
* toimii tuotoksissa asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
*käyttää johdonmukaisesti näyttöön perustuvia ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
*soveltaa ikääntyneen hoitotyön perustietoja ja näyttöön perustuvaa tietoa
*pohtii näyttöön perustuvaa tietoa ja osaa soveltaa omia kokemuksia niihin
Taidot:
* valitsee tarkoituksen-mukaisia ongelman-ratkaisukeinoja näyttöön perustuvan tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisu-keinoja
Asenteet:
* toimii tuotoksissa ammatillisesti suhteessa asiakkaisiin
* toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ikääntyneen hoitotyön käsitteitä
* nimeää ja kuvailee ikääntyneen hoitotyön näyttöön perustuvaa tietoa vähäisesti
* tuo esille omaa pohdintaa niukasti
Taidot:
* kuvaa tarkoituksen-mukaisesti ratkaisujaan, mutta perustelee niitä niukasti
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ikääntyneen hoitotyön ongelmanratkaisukeinoja
Asenteet:
* huomioi asiakkaat tuotoksissa
* toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
Further information
Opintojakso sisältää 1 op kokonaisuuden, joka opiskellaan Skhole verkkoympäristössä, Geriatria: Ikääntyneiden yleisimmät sairaudet.