Tutkimus- ja kehittämistoiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA01-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.08.2025 - 21.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 26.10.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Ensihoitajakoulutus
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
TA21L142
TA21L142
|
Ti 16.09.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
Teams
|
Ke 17.09.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
Teams
|
Ma 29.09.2025 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
TA21L143
TA21L143
|
To 23.10.2025 klo 08:00 - 11:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
Teams
|
To 30.10.2025 klo 08:00 - 09:30 (1 t 30 min) |
Tentti_Tutkimus- ja kehittämistoiminta SH00CA01-3005 |
TA21L143
TA21L143
|
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija:
Osaa kuvata tutkimus- ja kehittämishankkeiden lähtökohdat, erilaiset tutkimus- ja kehittämisprosessit.
Ymmärtää tutkimus- ja kehittämistyön merkityksen ammatillisen osaamisen kehittymisessä. Kehittää kirjallisen viestinnän osaamistaan ja ymmärtää kirjallisen viestinnän merkityksen asiantuntijaksi kehittymisessä.
Osaa kehittää organisaation strategiaa tukevaa toimintaa näyttöön perustuen.
Osaa tunnistaa ja hyödyntää alueen mahdollisuuksia innovatiiviseen, monialaiseen työelämäyhteyksien luomiseen yhteistyöverkostoissa monialaisten projektien kautta.
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista.
Osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Suoritustavat
Tentti, harjoitustehtävät.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Laadullinen tutkimusprosessi
Määrällinen tutkimusprosessi
Tuotteistamisprosessi
Palvelumuotoilu
Kirjallisuuskatsaus
Tutkimusaineiston analyysi ja tulkinta
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Aika ja paikka
27.8. klo 8-11.15 TA21L142, Opintojakson aloitustunnit kampuksella (läsnäolovelvollinen)
16.9. klo 12-13.30 teams, Tutkimusprosessin eteneminen
17.9. klo 12-13.30 teams, Tutkimusprosessin eteneminen
29.9. klo 8-11.15 TA21L143, Erilaiset tutkimusmenetelmät (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen), tutkimuksen luotettavuuden arviointi
23.10. klo 8-11.15 teams, Erilaiset tutkimusmenetelmät (kirjallisuuskatsaus ja tuotteistamisprosessi), tutkimuksen luotettavuuden arviointi
30.10. klo 8-9.30 TA21L143 Tentti
Oppimateriaalit
Kurssikirjana on:
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara. Tutki ja kirjoita.
Lisäksi materiaalia on:
Reppu opintojaksolla
Opetusmenetelmät
Oppimiskeskustelut
Harjoitustehtävät
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakso integroidaan opinnäytetyöprosessiin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat tentti (numeerinen arviointi, 0 - K5) ja pro gradu -tutkielman analyysi (hylätty - täydennettävä - hyväksytty).
Opintojakson tentin suorittaminen joko yksilö- tai paritenttinä, sovitaan opintojaksolla.
Uusinnat ovat yksilötenttejä.
Tentti 30.10. klo 8-9.30 kampuksella (TA21L143)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkimus- ja kehittämistoiminta opintojakson valinnaisista suoritustavoista tai suorittamisesta toisaalla esim. DigiCampus, toinen ammattikorkeakoulu, yliopisto, tulee keskustella opintojakson vastuuopettajien kanssa.
AHOT on myös mahdollinen, keskustele ahotointi mahdollisuus vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, opiskelijan työtunneiksi muutettuna 135 tuntia (1 op / 27 tuntia).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustiedot.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella osittain toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
Käyttää johdonmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan hankkimansa tiedon avulla.
Arvioida kriittisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnassa käytettäviä menetelmiä sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Soveltaa kriittisesti tutkimustietoa toiminnassaan.
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
* nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
Asenteet:
*ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
*toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelija ei osaa:
Käyttää asianmukaisesti tutkimus- ja kehittämistoiminnan käsitteitä.
Nimetä ja kuvailla tutkimus- ja kehittämistoiminnan perustietoja.
Valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida omaa osaamistaan ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan toimintatapoja.
Perustella lainkaan toimintaansa tutkittuun tietoon perustuen.