Skip to main content

Basic clinical practice training (10 cr)

Code: SH00BZ92-3008

General information


Enrollment

30.12.2024 - 26.01.2025

Timing

24.02.2025 - 13.04.2025

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Tiina Poranen

Groups

  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA
  • 24.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 25.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 26.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 27.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 28.02.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 01.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 02.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 03.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 04.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 05.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 06.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 07.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 08.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 09.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 10.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 11.03.2025 08:00 - 12:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 11.03.2025 12:15 - 13:45, Harjoitteluinfo
  • 12.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 13.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 14.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 15.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 16.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 17.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 18.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 19.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 20.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 21.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 22.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 23.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 24.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 25.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 26.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 27.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 28.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 29.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 30.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 31.03.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 01.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 02.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 04.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 05.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008
  • 06.04.2025 08:00 - 16:00, Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3008

Objective

Opiskelija:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä tunnistaa niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
• On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
• Arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana elämänkaaren eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri ikäisten ja eri taustaisten asukkaiden/potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa
• Osaa työskennellä potilas- ja asiakasturvallisuuden huomioiden sekä tunnistaa potilas- ja asiakasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/potilaan hoitoprosessin hoitokertomukseen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat.
• Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää omaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa huomioida asiakkaan/potilaan yksilölliset hoidontarpeet sekä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sopivan ja yksilöllisen hoidon.
• Osaa käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotyönmenetelmiä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja näyttöön perustuvia hoitosuosituksia.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaa esimerkein.
- Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
- Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen 
- Opiskelija on aidosti kiinnostunut potilaastaan ja vuorovaikutus on vastavuoroista.
- Opiskelija osaa työskennellä potilasturvallisesti ja kuvata potilasturvallista toimintaansa esimerkein.
- Dokumentointi asiakas- tai potilaskertomuksiin on kansallisen kirjaamisen mallin mukaista

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Ohjaussuhde oma ohjaajan kanssa on vastavuoroinen ja opiskelija osaa tarkastella asioita suhteessa oma tieto- , taito- ja hoitotyön arvoperusta.
- Opiskelija toimii kollegiaalisesti.
- Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta suhteessa omaan tieto-taitoon ja arvoperustaansa.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet ohjaavat harjoittelua.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija kykenee arvioimaan oman toimintansa aseptisuutta.
- Opiskelija osaa valita ja käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotoimintoja osana potilaan kokonaishoitoa yhteistyössä muiden potilaan hoitoon osallistuvien kanssa.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyönprosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.



Hylätty

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja opiskelija ei ymmärrä hoitotyön arvojen ja periaatteiden merkitystä
- Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelijan suhtautuminen potilaaseen ja työyhteisöön on epäammatillista ja väheksyvää.

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen 
- Vuorovaikutustilanteissa opiskelijan käytös osoittaa välinpitämättömyyttä asiakasta /potilasta kohtaan
- Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
- Opiskelija kirjaaminen on tehtyjen toimintojen kirjaamista ilman asiakas/potilaslähtöisyyttä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja ja laiminlyö sovittuja tehtäviä.
- Palautteen vastaanottotaito on puutteellinen ja opiskelijan toiminta ei muutu saadusta palautteesta huolimatta.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet jäävät irrallisiksi ja ohjauskeskustelussa opiskelija ei pysty yhdistämään tavoitteita ja tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä keinoja oman osaamisen kehittämisessä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan tarvittavia varotoimia ja laiminlyö käsihygienian.
- Opiskelija toteuttaa hoitotoimintoja rutiininomaista eikä niiden valinta perustu potilaan yksilöllisiin tarpeisiin.
- Opiskelijan hoitotyöntaidot ovat puutteellisia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen on puutteellista opiskelijan toiminnassa.