Kliinisen perusosaamisen harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BZ92-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Toteutuksella on 21 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 161 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 23.05.2025 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Harjoitteluun lähtöinfo_Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
Teams
|
Ma 18.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ti 19.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ke 20.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
To 21.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Pe 22.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ma 25.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ti 26.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ke 27.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
To 28.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Pe 29.08.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ma 01.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ti 02.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
To 04.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Pe 05.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ma 08.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ti 09.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Ke 10.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
To 11.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
|
Pe 12.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Kliinisen perusosaamisen harjoittelu SH00BZ92-3009 |
Arviointiasteikko
0 - 5
Tavoitteet
Opiskelija:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä tunnistaa niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
• Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
• On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
• Arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana elämänkaaren eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri ikäisten ja eri taustaisten asukkaiden/potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa
• Osaa työskennellä potilas- ja asiakasturvallisuuden huomioiden sekä tunnistaa potilas- ja asiakasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/potilaan hoitoprosessin hoitokertomukseen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat.
• Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä kehittää omaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa huomioida asiakkaan/potilaan yksilölliset hoidontarpeet sekä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi sopivan ja yksilöllisen hoidon.
• Osaa käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotyönmenetelmiä osana asiakkaan/potilaan kokonaishoitoa.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja näyttöön perustuvia hoitosuosituksia.
Suoritustavat
Ohjattu harjoittelu 7vk (yht 256h) erilaisissa hoitoympäristöissä. Tähän harjoitteluun soveltuvia harjoittelupaikkoja ovat tehostettua palveluasumista tarjoavat yksiköt, hoitokodit tai terveyskeskusten vuodeosastot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Hoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa kuvata niiden mukaista toimintaa esimerkein.
- Opiskelijan toiminnassa on nähtävissä hoitotyön lakiperustan mukainen toiminta.
- Asiakaslähtöisyys ohjaa opiskelijan toimintaa hoitotyön prosessin eri vaiheissa.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
- Opiskelija on aidosti kiinnostunut potilaastaan ja vuorovaikutus on vastavuoroista.
- Opiskelija osaa työskennellä potilasturvallisesti ja kuvata potilasturvallista toimintaansa esimerkein.
- Dokumentointi asiakas- tai potilaskertomuksiin on kansallisen kirjaamisen mallin mukaista
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Ohjaussuhde oma ohjaajan kanssa on vastavuoroinen ja opiskelija osaa tarkastella asioita suhteessa oma tieto- , taito- ja hoitotyön arvoperusta.
- Opiskelija toimii kollegiaalisesti.
- Opiskelija ottaa vastaan ja antaa rakentavaa palautetta suhteessa omaan tieto-taitoon ja arvoperustaansa.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet ohjaavat harjoittelua.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija kykenee arvioimaan oman toimintansa aseptisuutta.
- Opiskelija osaa valita ja käyttää hoitotyössä tarvittavia hoitotoimintoja osana potilaan kokonaishoitoa yhteistyössä muiden potilaan hoitoon osallistuvien kanssa.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa potilaan hoitotyönprosessin eri vaiheisiin liittyvässä päätöksenteossa.
Hylätty
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
- Opiskelijan toiminta on päämäärätöntä ja opiskelija ei ymmärrä hoitotyön arvojen ja periaatteiden merkitystä
- Toiminnassaan opiskelija toistuvasti rikkoo harjoittelupaikan arvoja, periaatteita ja lainsäädäntöä.
- Opiskelijan suhtautuminen potilaaseen ja työyhteisöön on epäammatillista ja väheksyvää.
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
- Vuorovaikutustilanteissa opiskelijan käytös osoittaa välinpitämättömyyttä asiakasta /potilasta kohtaan
- Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilasturvallisuuden, läheltä piti –tilanteita on useita.
- Opiskelija kirjaaminen on tehtyjen toimintojen kirjaamista ilman asiakas/potilaslähtöisyyttä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja ja laiminlyö sovittuja tehtäviä.
- Palautteen vastaanottotaito on puutteellinen ja opiskelijan toiminta ei muutu saadusta palautteesta huolimatta.
- Opiskelijan harjoittelun tavoitteet jäävät irrallisiksi ja ohjauskeskustelussa opiskelija ei pysty yhdistämään tavoitteita ja tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä keinoja oman osaamisen kehittämisessä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Opiskelija ei noudata toiminnassaan tarvittavia varotoimia ja laiminlyö käsihygienian.
- Opiskelija toteuttaa hoitotoimintoja rutiininomaista eikä niiden valinta perustu potilaan yksilöllisiin tarpeisiin.
- Opiskelijan hoitotyöntaidot ovat puutteellisia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen on puutteellista opiskelijan toiminnassa.