Siirry suoraan sisältöön

Motorinen oppiminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF01-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Tiina Virtanen
  • Mikko Törmälehto

Ryhmät

  • ALK24S
    ALK24S
  • 04.02.2025 15:15 - 16:00, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007 luento, ei liikuntavarusteita
  • 05.02.2025 10:15 - 11:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 06.02.2025 14:00 - 15:30, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 07.02.2025 12:15 - 13:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 12.02.2025 08:00 - 09:30, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 14.02.2025 08:00 - 09:30, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 20.02.2025 14:00 - 15:30, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 21.02.2025 12:15 - 13:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 24.02.2025 12:30 - 14:00, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 24.02.2025 14:15 - 15:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 25.02.2025 08:15 - 09:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 27.02.2025 08:15 - 09:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 27.02.2025 10:15 - 11:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 13.03.2025 08:15 - 09:45, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 28.03.2025 12:30 - 14:00, Motorinen oppiminen AL00CF01-3007
  • 14.04.2025 12:15 - 13:45, PALAUTE_Motorinen oppiminen AL00CF01-3007

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ihmisen motorista kehitystä ja taitoharjoittelua motorisen oppimisen eri vaiheissa. Opiskelija osaa selittää liikkeen analysoinnin perusmenetelmät.

Sisältö

Motorisen kehityksen vaiheet
Motoristen taitojen havainnointi
Taidon oppiminen ja taitoharjoittelu

Aika ja paikka

Tammi-maaliskuu

Oppimateriaalit

Materiaali Repussa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttimahdollisuutta. Opintojakso suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen tai opinnollistamalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen mahdollista

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta noin 30h, itsenäinen opiskelu noin 50h.

Sisällön jaksotus

Motorisen kehityksen vaiheet
Motoristen taitojen luokittelu
Taidon oppiminen ja taitoharjoittelu
Motorisen oppimisen teoriat
Oman taidon analysointi ja reflektointi

Kts. tarkempi sisällön jaksotus opintojakson Reppualustalta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetuksessa 80%: hyväksytty-hylätty
Taitoharjoittelutehtävä: 0-5
Oppimisen raportointi: 0-5
Ohjaus & tuntisuunnitelma: hyväksytty-hylätty

Hylätty (0)

Arvosanan 1 kriteerit eivät toteudu.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita erinomaisella tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoitteluohjelmia erinomaisella tasolla.
Opiskelija kykenee syvällisesti analysoimaan ja soveltamaan oppimaansa.
Opiskelija ymmärtää erilaisia motorisen oppimisen teorioita sekä niiden välisiä eroja.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella yksilöllisiä, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia taitoharjoitteluohjelmia tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija kykenee analysoimaan ja soveltamaan oppimaansa tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Opiskelija ymmärtää erilaisia motorisen oppimisen teorioita.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suunnitella sekä toteuttaa tavoitteellisia taitoharjoittelun ohjaustilanteita, mutta ohjauksessa on epävarmuutta.
Opiskelija osaa suunnitella taitoharjoittelun harjoitusohjelmia, mutta kehittävän harjoittelun periaatteet eivät täysin toteudu.
Opiskelija osaa nimetä erilaisia motorisen oppimisen teorioita.