Lasten ja nuorten liikuntapalvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: AL00BF94-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.09.2024 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
04.09.2025 - 22.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Opettajat
- Kirsi Huotari
- Helka Leimu-Pelkonen
- Ryhmät
-
ALK23SALK23S
-
ALM23KALM23K
- Opintojakso
- AL00BF94
Tavoitteet
Tavoitteena on, että osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia liikuntapalveluja eri toimintaympäristöissä lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Sisältö
Liikunta lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri
Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Aika ja paikka
Elokuu-joulukuu 2025, katso tarkempi toteutus lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Materiaali ilmoitetaan Repussa.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus (lähi/etä) ja itsenäinen opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan valitsema päiväkoti ja koulu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyvät tehtävät ja niiden palautukset ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 270 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Liikunta lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä 3,5 op:
Aktiiviset ympäristöt 2 op
Hyvä valmentaja 1,5 op
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri 2 op:
Sähköinen portfolio 1 op
Webinaarit 1 op
Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi 4,5:
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset 1 op
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla 2 op
KouluPT 1,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille. Opetusajankohdat määräytyvät monimuoto-opiskelijoiden lukujärjestyksen mukaan, joten opetusta saattaa olla myös lauantaisin. Lisäksi voi olla erikseen tunteja päiväopiskelijoille.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialan käsitteitä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat kuvata, arvioida ja analysoida yhteiskunnallisesti tärkeitä lasten ja nuorten liikuntaan liittyviä sidosryhmiä ja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä ohjaavia toimenpiteitä.
Taidot:
Osaat analysoida, vertailla ja yhdistellä toimintatapoja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat analysoida, arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialan toimintatapoja lasten ja nuorten liikuntaan liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat valita ja arvioida kriittisesti ammattialan tekniikoita ja malleja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja kehittävällä otteella työelämä- ja asiakastilanteissa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa vertaisoppimistilanteissa.
Osaat perustella toimintaasi kriittisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti työelämässä ja oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tiedot:
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattialan käsitteitä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat kuvata yhteiskunnallisesti tärkeitä lasten ja nuorten liikuntaan liittyviä sidosryhmiä ja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä ohjaavia toimenpiteitä.
Taidot:
Osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialan toimintatapoja lasten ja nuorten liikuntaan liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialan tekniikoita ja malleja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti työelämä- ja asiakastilanteissa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi vertaisoppimistilanteissa.
Osaat perustella toimintaasi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti työelämässä ja oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tiedot:
Osaat käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialan käsitteitä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnistat yhteiskunnallisesti tärkeitä lasten ja nuorten liikuntaan liittyviä sidosryhmiä ja lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä ohjaavia toimenpiteitä.
Taidot:
Tunnistat tarkoituksenmukaisia toimintatapoja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Osaat ohjatusti arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialan toimintatapoja lasten ja nuorten liikuntaan liittyvään teoriapohjaan peilaten.
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti (joskin toimintasi voi olla vielä epävarmaa) oppimistehtävissä ja työelämäyhteistyössä.
Osaat käyttää toiminnassasi tarkoituksenmukaisesti ammattialan tekniikoita ja malleja lasten ja nuorten liikunnan ja hyvinvoinnin edistämiseksi.
Asenteet:
Osaat toimia ammatillisesti työelämä- ja asiakastilanteissa.
Osaat toimia asianmukaisesti ryhmän jäsenenä vertaisoppimistilanteissa.
Osaat toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti työelämässä ja oppimistehtävissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatiotehtävä (hyv/hyl)
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset: verkkotentti (hyv/hyl)
Hyvä valmentaja: verkkotentti (hyv/hyl) ja Hyvä valmentaja -essee (hyv/hyl)
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla: liikunnan ohjaustuokiot päiväkodeissa (hyl/1-5) ja Skidireili (hyv/hyl)
KouluPT -suunnitelma (hyl/1-5)
Aktiiviset ympäristöt: kehittämistehtävä (hyv/1-5)
Webinaarit (hyl/1-5)
Sähköinen portfolio (hyv/1-5)