Lasten ja nuorten liikuntapalvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: AL00BF94-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.09.2024 - 03.09.2025
Ajoitus
04.09.2025 - 22.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
- Helka Leimu-Pelkonen
Ryhmät
-
ALK23SALK23S
-
ALM23KALM23K
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia lasten ja nuorten liikuntapalveluja eri toimintaympäristöissä.
Sisältö
Liikunta lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri
Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Aika ja paikka
Elokuu-joulukuu 2025, katso tarkempi toteutus lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Materiaali ilmoitetaan Repussa.
Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus (lähi/etä) ja itsenäinen opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan valitsema päiväkoti ja koulu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon liittyvät tehtävät ja niiden palautukset ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 270 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Liikunta lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä 3,5 op:
Aktiiviset ympäristöt 2 op
Hyvä valmentaja 1,5 op
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri 2 op:
Sähköinen portfolio 1 op
Webinaarit 1 op
Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi 4,5:
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset 1 op
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla 2 op
KouluPT 1,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille. Opetusajankohdat määräytyvät monimuoto-opiskelijoiden lukujärjestyksen mukaan, joten opetusta saattaa olla myös lauantaisin. Lisäksi voi olla erikseen tunteja päiväopiskelijoille.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa valita asiantuntevasti opetusmenetelmät ja sisällöt eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisen huomioiden.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija toimii aktiivisena ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa käyttämiään opetusmenetelmiä ja sisältöjä lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa käyttämiään opetusmenetelmiä ja sisältöjä. Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjänä.
Opiskelija toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatiotehtävä (hyv/hyl)
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset: verkkotentti (hyv/hyl)
Hyvä valmentaja: verkkotentti (hyv/hyl) ja Hyvä valmentaja -essee (hyv/hyl)
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla: liikunnan ohjaustuokiot päiväkodeissa (hyl/1-5) ja Skidireili (hyv/hyl)
KouluPT -suunnitelma (hyl/1-5)
Aktiiviset ympäristöt: kehittämistehtävä (hyv/1-5)
Webinaarit (hyl/1-5)
Sähköinen portfolio (hyv/1-5)