Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten liikuntapalvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: AL00BF94-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.09.2024 - 03.09.2025

Ajoitus

04.09.2025 - 22.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Kirsi Huotari
  • Helka Leimu-Pelkonen

Ryhmät

  • ALK23S
    ALK23S
  • ALM23K
    ALM23K

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tavoitteellisia lasten ja nuorten liikuntapalveluja eri toimintaympäristöissä.

Sisältö

Liikunta lapsen ja nuoren kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä
Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri
Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Aika ja paikka

Elokuu-joulukuu 2025, katso tarkempi toteutus lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan Repussa.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus (lähi/etä) ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan valitsema päiväkoti ja koulu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon liittyvät tehtävät ja niiden palautukset ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne ovat nähtävillä Repussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 270 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Liikunta lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen edistäjänä 3,5 op:
Aktiiviset ympäristöt 2 op
Hyvä valmentaja 1,5 op

Lasten ja nuorten liikuntakulttuuri 2 op:
Sähköinen portfolio 1 op
Webinaarit 1 op

Lasten ja nuorten liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi 4,5:
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset 1 op
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla 2 op
KouluPT 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan yhdessä päivä- ja monimuoto-opiskelijoille. Opetusajankohdat määräytyvät monimuoto-opiskelijoiden lukujärjestyksen mukaan, joten opetusta saattaa olla myös lauantaisin. Lisäksi voi olla erikseen tunteja päiväopiskelijoille.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa valita asiantuntevasti opetusmenetelmät ja sisällöt eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisen huomioiden.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa.
Opiskelija toimii aktiivisena ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa käyttämiään opetusmenetelmiä ja sisältöjä lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla eri toimintaympäristöissä toteutettavissa liikuntapalveluissa käyttämiään opetusmenetelmiä ja sisältöjä. Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjänä.
Opiskelija toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Orientaatiotehtävä (hyv/hyl)
Lasten ja nuorten liikuntasuositukset: verkkotentti (hyv/hyl)
Hyvä valmentaja: verkkotentti (hyv/hyl) ja Hyvä valmentaja -essee (hyv/hyl)
Liikunnan eri muodot pienillä lapsilla: liikunnan ohjaustuokiot päiväkodeissa (hyl/1-5) ja Skidireili (hyv/hyl)
KouluPT -suunnitelma (hyl/1-5)
Aktiiviset ympäristöt: kehittämistehtävä (hyv/1-5)
Webinaarit (hyl/1-5)
Sähköinen portfolio (hyv/1-5)