Työhyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX54-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailun koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
- Kaisa Loikkanen
Ryhmät
-
AMA22SAMA22S
-
ALK22SALK22S
- 03.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 04.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 10.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 12.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 17.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 18.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 24.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 25.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 26.02.2025 09:00 - 10:30, Asiantuntijavierailu_Työhyvinvointi BY00BX54-3011
- 26.02.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 10.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 11.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 12.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 17.03.2025 12:45 - 14:15, Itsenäistä työskentelyä_Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 18.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 19.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 25.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 26.03.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 01.04.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 08.04.2025 12:45 - 14:15, Itsenäistä työskentelyä_Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 15.04.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 22.04.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
- 13.05.2025 12:45 - 14:15, Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
Tavoitteet
Tunnistat työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Tunnistat turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaat soveltaa tietämystäsi työelämäyhteyksissä
Osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiasi opintojen aikana
Sisältö
Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö
Aika ja paikka
Opetus alkaa viikolla 6 ja päättyy viikolla 20.
Opintojaksolla esitellään tarkempi etenemissuunnitelma opintojakson sisällöistä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali Reppukurssilla
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Workshopit
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan käytännön projekti työelämän kanssa yhteistyössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollisuus aloitustunnin jälkeen valita täysin itsenäinen suoritustapa (verkkototeutus). Eri toteutusvaihtoehdot esitellään opintojakson aloitustunnilla.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialasi käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
Osaat analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
Osaat analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistasi ja ammattialasi
toimintatapoja hankkimasi tiedon avulla.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaat valita ja arvioida kriittisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassasi.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaat soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassasi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tiedot:
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattialan käsitteitä.
Osaat nimetä, kuvailla ja perustella ammattialasi perustiedot.
Taidot:
Osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimasi tiedon ja ohjeistuksen perusteella
Osaat arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialasi toimintatapoja.
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialasi toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Osaat perustella toimintaasi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tiedot:
Osaat käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialasi käsitteitä.
Osaat nimetä ja kuvailla ammattialasi perustiedot.
Taidot:
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Osaat toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaat käyttää toiminnassasi tarkoituksenmukaisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Osaat toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassasi muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaat toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita työhyvinvointiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.