Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX54-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailun koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Kirsi Huotari
Kaisa Loikkanen
Ryhmät
AMA22S
AMA22S
ALK22S
ALK22S
Opintojakso
BY00BX54

Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 34 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ma 03.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L148-aud TA21L148-aud
Ti 04.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L146 TA21L146
Ma 10.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L143 TA21L143
Ke 12.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA12L119 TA12L119
Ma 17.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L146 TA21L146
Ti 18.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L149 TA21L149
Ma 24.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ti 25.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L149 TA21L149
Ke 26.02.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Asiantuntijavierailu_Työhyvinvointi BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ke 26.02.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ma 10.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L149 TA21L149
Ti 11.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ke 12.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L142 TA21L142
Ma 17.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Itsenäistä työskentelyä_Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ti 18.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L146 TA21L146
Ke 19.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ti 25.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
Itsenäistä työskentelyä
Ke 26.03.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
Itsenäistä työskentelyä
Ti 01.04.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Ti 08.04.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Itsenäistä työskentelyä_Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L146 TA21L146
Ti 15.04.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
Itsenäistä työskentelyä
Ti 22.04.2025 klo 12:45 - 14:15
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
Itsenäistä työskentelyä
Ti 13.05.2025 klo 08:30 - 10:00
(1 t 30 min)
Työhyvinvointi BY00BX54-3010 & BY00BX54-3011
TA21L147 TA21L147
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnistat työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Tunnistat turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaat soveltaa tietämystäsi työelämäyhteyksissä
Osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiasi opintojen aikana

Sisältö

Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö

Aika ja paikka

Opetus alkaa viikolla 6 ja päättyy viikolla 20.
Opintojaksolla esitellään tarkempi etenemissuunnitelma opintojakson sisällöistä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Reppukurssilla

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Workshopit
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan käytännön projekti työelämän kanssa yhteistyössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus aloitustunnin jälkeen valita täysin itsenäinen suoritustapa (verkkototeutus). Eri toteutusvaihtoehdot esitellään opintojakson aloitustunnilla.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialasi käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
Osaat analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
Osaat analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistasi ja ammattialasi
toimintatapoja hankkimasi tiedon avulla.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaat valita ja arvioida kriittisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassasi.

Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaat soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassasi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tiedot:
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattialan käsitteitä.
Osaat nimetä, kuvailla ja perustella ammattialasi perustiedot.

Taidot:
Osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimasi tiedon ja ohjeistuksen perusteella
Osaat arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialasi toimintatapoja.
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialasi toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Osaat perustella toimintaasi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tiedot:
Osaat käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialasi käsitteitä.
Osaat nimetä ja kuvailla ammattialasi perustiedot.

Taidot:
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Osaat toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaat käyttää toiminnassasi tarkoituksenmukaisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
Osaat toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassasi muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaat toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita työhyvinvointiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Siirry alkuun