Siirry suoraan sisältöön

Liikunnan didaktiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CE83-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 03.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Mikko Törmälehto
Ryhmät
ALM25K
ALM25K
Opintojakso
AL00CE83

Toteutuksella on 11 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 45 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
TA21L158 TA21L158
Pe 10.01.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
TA21L158 TA21L158
Pe 24.01.2025 klo 14:15 - 17:15
(3 t 0 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
TA21L143 TA21L143
Pe 07.02.2025 klo 13:45 - 15:15
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Teams
La 08.02.2025 klo 09:45 - 11:15
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Teams
To 20.02.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Kajaanihalli Kajaanihalli
To 20.02.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007

Pe 21.02.2025 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Kajaanihalli Kajaanihalli
Pe 21.02.2025 klo 15:15 - 16:45
(1 t 30 min)
TENTTI_Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
TA21L158 TA21L158
Pe 14.03.2025 klo 08:00 - 11:15
(3 t 15 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Teams
Pe 14.03.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Liikunnan didaktiikka AL00CE83-3007
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa keskeiset oppimiskäsitykset ja menetelmät. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opetus- ja ohjaustilanteita. Opiskelija osaa huomioida turvallisuuden ohjaustilanteissa. Opiskelija tietää liikunnan kasvatukselliset, tiedolliset ja taidolliset tavoitteet sekä liikunnanohjauksen opetustyylit.

Sisältö

Oppimiskäsitykset ja menetelmät
Oppimis- ja ohjausprosessi: ohjaustuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi
Liikuntakasvatus
Liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opetustyylit
Turvallisuus liikunnanohjauksessa

Aika ja paikka

Tammikuu-Toukokuu. Kts. tarkempi aikataulutus lukujärjestyksestä.

Oppimateriaalit

Kurssilla käytettävät oppimateriaalit löytyvät Repusta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti suoritetaan opintojakson loppupuolella (kts. tarkempi aikataulu Repusta). Mikäli opiskelija ei syystä tai toisesta pysty osallistumaan ryhmätenttiin, hän suorittaa tentin yksilötenttinä uusintatenttipäivänä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollista tehdä itsenäisesti. Opiskelija kontaktoi opettajaa, mikäli haluaa suorittaa opintojakson itsenäisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 81h tuntia opiskelijan työtä, sisältäen lähiopetuksen. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Kontakti- ja etäopetus
Tietoisku ryhmätyönä
Liikuntatuokion suunnittelu ja toteutus pareittain tai ryhmissä
Ryhmätentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija valitsee asiantuntevasti käytettävän opetusmenetelmän ohjaus- ja opetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunnan ryhmäohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokion tavoitteiden toteutumista.
Opiskelija toimii aloitteellisesti, ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa, tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä.
Ohjaustilanteessa huomioi yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Valitsee ja käyttää monipuolisesti tarkoituksenmukaisia ohjaus- ja opetustyylejä sekä arvioi ja perustelee niiden toteutusta
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja luo uutta (innovatiivisuus).
Hän osaa toimia ammatillisesti ja tavoitteellisesti opetus- ja ohjaustilanteessa
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella oppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä sekä yhdistellä ohjaustyylejä.
Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisia toimintatapoja liikunnan ryhmänohjaus- sekä luokkahuoneopetustuokiolle sekä arvioi niiden toteutusta.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä Ohjauksessa opiskelija osaa huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Suunnitelmat ovat loogisia, opiskelija osaa valita ja käyttää tarkoituksenmukaisia ohjaustyylejä, sekä arvioi niiden toteutusta.
Hän osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla oppimiskäsityksiä, opetusmenetelmiä sekä liikuntakasvatukseen liittyviä käsityksiä ja menetelmiä
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen sekä luokkahuoneopetustilanteen (suunnitelmissa on epäloogisuutta ja tavoitteiden asettamisessa täydennettävää).
Opiskelija toimii asiallisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa.
Ohjaaminen toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Luennot / 80% läsnäolovelvollisuus
Ryhmätentti / 50 % kurssin arvosanasta
Ryhmätietoisku / 25 % kurssin arvosanasta
Ryhmäohjaus / 25 % kurssin arvosanasta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo opetustunneilla 80%
Tietoisku ryhmässä: hyväksytty-hylätty
Ryhmätentti: 0-5
Tuntisuunnitelma ja ohjaus: 0-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä tehtävien minimivaatimuksia (arvona 1).

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön erinomaisesti.
Osaa toimia asiakaslähtöisesti, turvallisesti ja tavoitteellisesti ohjaustilanteessa.
Osaa ohjatessaan erinomaisesti hyödyntää erilaisia ohjaustyylejä.
Hallitsee eri oppimiskäsitykset erinomaisesti ja ymmärtää eri oppimiskäsitysten eron.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Osaa toimia pääosin asiakaslähtöisesti, turvallisesti ja tavoitteellisesti ohjaustilanteessa.
Osaa ohjatessaan hyödyntää erilaisia ohjaustyylejä.
Hallitsee eri oppimiskäsitykset tyydyttävällä tai hyvällä tasolla.
Osaa analysoida, reflektoida ja arvioida omaa osaamistaan.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti opintojakson tehtäväkokonaisuuksissa.
Osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Hallitsee didaktiikan peruskäsitteistön joiltain osin.
Osaa toimia tavoitteellisesti ohjaustilanteessa, mutta toiminnassa on epävarmuutta.
Tietää eri oppimiskäsitykset ja niiden välisen eron.
Oman toiminnan analysointi, reflektointi ja arviointi puutteellista.

Lisätiedot

Lähiopetus

Siirry alkuun