Exergaming (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF04-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
18.03.2025 - 27.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
Ryhmät
-
ALM25KALM25K
- 10.04.2025 10:00 - 11:30, Exergaming AL00CF04-3007
- 26.04.2025 08:00 - 10:30, Exergaming AL00CF04-3007
- 15.05.2025 12:30 - 16:30, Exergaming AL00CF04-3007
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu Exergaming käsitteeseen ja perehtyy liikunnallisiin peleihin. Opiskelija tutustuu myös ilmiöön yleisesti ja kartoittaa alan keskeisiä toimijoita kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelija tunnistaa pelien vaikuttavuuden liikunnalliseen suorituskykyyn ja kykenee käyttämään pelejä liikunnan ja terveyden edistämisessä.
Sisältö
Tutkimukset
Pelisovellukset
Sovellettavuus
Pelikehitys
Aika ja paikka
Ryhmän toteutuksen aikataulun mukaan, ks. lukujärjestys.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Repussa opintojakson yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu lähi- ja etäopetuksesta sekä itsenäisesti suoritettavista oppimistehtävistä, jotka löytyvät Repusta opintojakson yhteydestä. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan itse valitsema kohderyhmä Exergaming -tapahtumaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien ja tentin palautusten ajankohdat ilmoitetaan Repussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoisesti voit suorittaa opintojakson täysin itsenäisesti Reppu-ympäristössä vapaasti valittavana ajankohtana. Tällöin opintojakson arvioinnit suoritetaan kaksi kertaa lukukauden aikana: keväällä maalis- ja toukokuu, syksyllä syys- ja joulukuu. Lisätiedot vastuuopettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 81 tuntia opiskelijan työtä. Määrä on suuntaa antava ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Toteutus yhden lukukauden aikana.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä 1: Exergaming -orientaatiotehtävä (hyv/hyl)
Tehtävä 2: Oppimistesti (hyv/hyl)
Tehtävä 3: Tutkimusartikkeli (hyv/hyl)
Tehtävä 4: Yritysesittely (hyv/hyl),
Tehtävä 5: Exergaming Experience Rating System EERS (hyv/hyl)
Tehtävä 6: SporKompas (hyv/hyl)
Tehtävä 7: Exergaming -tapahtuma (1-5/hyl)
Tehtävä 8: Opintojaksopalaute
Opintojakson arvosanan pääpaino on Exergaming -tapahtumatehtävässä, mutta kaikki muut tehtävät voivat vaikuttaa arvosanaan nostavasti/laskevasti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä tehtävien minimivaatimuksia (arvona 1).
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.