Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemus (4 op)

Toteutuksen tunnus: AL00BM44-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 24.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Teija Vainikka

Ryhmät

  • ALM24K
    ALM24K
  • 06.02.2025 14:15 - 17:15, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 07.02.2025 08:00 - 11:00, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 13.03.2025 10:00 - 11:30, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 15.03.2025 08:00 - 11:15, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 10.04.2025 16:00 - 17:30, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 11.04.2025 12:30 - 14:00, Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014
  • 09.05.2025 14:00 - 16:00, Tentti_Ravitsemus AL00BM44-3015 & AL00BM44-3014

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ravinnon tehtävät ja merkitykset ihmiselle sekä terveyttä edistävän ruokavalion pääperiaatteet. Hän osaa selittää, miten ravitsemuksella voidaan vaikuttaa valmennettavan asiakkaan kehittymiseen, suoriutumiseen, palautumiseen ja hyvinvointiin. Opiskelija osaa käyttää luotettavia tietolähteitä liikunnanohjaajan keskeisten asiakasryhmien ravinto-ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa käyttää ravitsemukseen liittyviä käsitteitä perustellusti.

Sisältö

Ravitsemusosaaminen liikunnanohjaajan työssä
Terveyttä edistävä ruokavaliokokonaisuus ja keskeiset ravitsemus- ja ruokasuositukset terveysliikkujille
Urheiluravitsemuksen kulmakivet
Energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi, tehtävät elimistössä ja lähteet ruokavaliossa
Ravitsemuksen painotukset urheiluun/terveysliikuntaan liittyvien tavoitteiden saavuttamisessa
Ravitsemuksen erityiskysymykset: painonhallinta, erityisruokavaliot, lisäravinteet
Urheilijan terve ruokasuhde ja syömisen häiriintyminen
Ravitsemusvalmennuksen periaatteet urheilijalla ja kestävän elämäntapamuutoksen ohjauksessa

Aika ja paikka

Opintojakson opetus on kevätlukukaudella työjärjestyksen mukaan kontaktiopetuksena kampuksella tai teamsissä. Opintojakson arviointi suoritetaan viimeistään viikolla 23.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaalit on kerrottu Repussa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kaikille pakollisista luennoista, joihin liittyy itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä Repussa. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti tai parityönä tehtäviä harjoitustöitä, joiden laajuus on noin 2 opintopistettä. Harjoitustyöt ohjaavat sinua opitun tiedon soveltamiseen. Harjoitustehtävät arvioidaan numeerisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon kuuluva verkkotentti järjestetään toukokuun alussa (tarkempi ajankohta selviää myöhemmin) ja mahdollisista uusintatenttikerroista sovitaan tarpeen mukaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso vaatii noin 110 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 20 tuntia. Loput 90 tuntia käytetään itsenäiseen opiskeluun, tenttiin valmistatumiseen ja arviotavien harjoitustöiden tekemiseen.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu työjärjestyksenmukaisesta kontaktiopetuksesta sekä itsenäisesti/parityönä tehtävien harjoitustöiden tekemisestä. Kontaktiopetuksessa on 80% osallistumisvelvoite.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson hyväksilukemisessa noudatetaan Kamkin yhteisiä ohjeita.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ravitsemukseen liittyviä käsitteitä sekä kuvata ja perustella terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet sekä fyysisestä aktiivisuudesta johtuvat tarpeet asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta hyödyntäen opintojaksolla opiskeltuja asioita monipuolisesti ja kriittisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä ammattieettisiä periaatteita soveltaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ravitsemukseen liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä kuvata ja perustella terveyttä edistävä ravitsemuksen periaatteet sekä fyysisestä aktiivisuudesta johtuvat tarpeet.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta hyödyntäen opintojaksolla opiskeltuja asioita monipuolisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ravitsemukseen liittyviä käsitteitä ja kuvata pääpiirteissään terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet sekä fyysisestä aktiivisuudesta johtuvat tarpeet.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta, mutta toiminta on epävarmaa ja osittain epätarkoituksenmukaista.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti ja kaksi harjoitustyötä. Tentin painotus arvioinnissa on 25 % ja harjoitustöiden painotus 75 %.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistunut kontaktiopetukseen tai verkkotenttiin eikä ole palauttaunut vaadittuja harjoitustehtäviä.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti ravitsemukseen liittyviä käsitteitä. Hän osaa kuvata ja perustella terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet sekä urheiluravitsemuksen painotukset asiantuntevasti ja laaja-alaisesti.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta hyödyntäen opintojaksolla opiskeltuja asioita monipuolisesti ja kriittisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa sekä ammattieettisiä periaatteita soveltaen.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti ravitsemukseen liittyviä keskeisiä käsitteitä. Hän osaa kuvata ja perustella terveyttä edistävä ravitsemuksen periaatteet sekä urheiluravitsemuksen keskeisimmät painotukset monipuolisesti.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta hyödyntäen opintojaksolla opiskeltuja asioita monipuolisesti.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi sekä perustella toimintansa eettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa käyttää keskeisiä ravitsemukseen liittyviä käsitteitä. Hän osaa kuvata pääpiirteissään terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet sekä urheiluravitsemuksen tärkeimmät painotukset.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan ruokavaliota ja antaa ravinto-ohjausta, mutta toiminta on epävarmaa ja osittain epätarkoituksenmukaista.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun omasta toiminnastaan.