Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliturva ja lainsäädäntö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00CA29-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 16.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0.5 op
Virtuaaliosuus
4.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Matti Heikkinen
Ryhmät
SOS23SKuu
SOS23SKuu
SOS23SB
SOS23SB
SOS23SA
SOS23SA
Opintojakso
SO00CA29
Toteutukselle SO00CA29-3004 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee sosiaalialaa ohjaavan keskeisen lainsäädännön ja asetukset, vastuut ja velvollisuudet.
- Tuntee sosiaaliturvaohjauksen, sen menetelmät ja sosiaaliturvan kehitysnäkymät.
- Hän osaa ohjata asiakasta lakisääteisen sosiaaliturvan ja sitä täydentävien palvelujen hakemisessa.
- Hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon ohjauksen ja valvonnan.
- Tuntee julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin roolit sosiaalipalvelujen järjestämisessä.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

Sosiaali- ja terveysalaa ohjaava lainsäädäntö ja säädökset, sosiaalipolitiikka, sosiaaliturva, toimeentuloturva ja sosiaalivakuutus, palvelujen ohjaus- ja valvontajärjestelmä, sosiaaliturvaohjauksen digitaaliset palvelut ja sovellutukset

Oppimateriaalit

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Suosittelen oheislukemistoksi alla olevaa teosta:
Tuori, K. & Kotkas, T. (2016). Sosiaalioikeus (5., uud. p.). Talentum Pro. Saatavilla e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävät ja tentit itse valitsemaan ajankohtana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana. Opiskelija voi tehdä verkkotentit korvaavat esseet.

Ei muita vaihtoehtoisia suorittamistapoja.

Tämän opintojakson voi halutessaan opiskella nonstop-opintoina. Kysy opintojakson opettajalta lisätietoa.

Sisällön jaksotus

ks. lukkarikone/opintojakson lukujärjestys.

Lisätietoja opiskelijoille

SOS23S-ryhmien easy enrolment kurssiavain Reppu-oppimisympäristöön: 4tw4t7

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.

Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (kunkin osion lopussa verkko-oppimisympäristössä).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h verkossa ja videomateriaalina
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: Luento- ja kirjatentti, opettaja määrittää tarkemmin suoritustavan.
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5

Siirry alkuun