Creative guidance methods (5 cr)
Code: SO00CI68-3001
General information
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
01.01.2025 - 28.05.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
- Teija Ravelin
Groups
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Objective
The students will know the basics of creative and art-based work and understands the possibilities of different art forms in empowering the client and promoting inclusion.
They will understand their own role as instructors of creative methods.
The students will identify the methods, opportunities and development needs of their own mode of expression.
They will be able to develop and utilize their own creative potential in the design and implementation of art and activity-based methods.
They will be able to plan and implement various art-based work methods or projects for both groups and individuals.
Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review
Content
Creative methods in the work of a social services professional as group and individual processes, the creative process, empowerment and inclusion.
Using different creative methods to guide groups and individuals. Group or individual counselling plan.
Location and time
13.1.2025- 31.5.2025
Materials
Repussa oleva materiaali.
Karjalainen, A-K (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Teaching methods
Opetus toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti ja yhteistoiminnallisesti.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojaksolla edetään osasuoritusten mukaisesti.
Completion alternatives
Vastaava opintojakso jonkin muun ammattikorkeakoulun tarjoamana.
Student workload
1op= 27h eli 5op =135h.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija tuntee luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet ja ymmärtää eri taidemuotojen mahdollisuudet asiakkaan voimaannuttamisessa sekä osallisuuden edistämisessä.
- Ymmärtää oman roolinsa luovien menetelmien ohjaamisessa.
- Opiskelija tunnistaa oman ilmaisunsa tapoja, mahdollisuuksia ja kehittämisen tarpeita.
- Osaa kehittää ja hyödyntää omaa luovaa potentiaaliaan taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien suunnittelussa ja toteutuksessa.
- Hän osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia taidelähtöisiä työtapoja tai projekteja niin ryhmille kuin yksilöille.
Content scheduling
Osasuoritusten aikataulut on kuvattu Repussa. Opiskelijan on mahdollista edetä myös oman aikataulun mukaisesti kevään aikana.
Osasuoritukset:
1. Luovan ja taidelähtöisen työskentelyn perusteet. 1op.
Kuvaus taide-elämyksestä.
Verkkokeskustelu taide-elämyksiin liittyen. Hyväksytty /täydennettävä
2. Luovan toiminnan prosessi yksilö- ja ryhmätyöskentelyssä. 1,5op.
Verkkokeskustelu luovien ja taidelähtöisen työskentelyn esimerkeistä osiossa olevan materiaalin perusteella. Hyväksytty /täydennettävä.
Tietotesti. Hyväksymisraja on 70% eli 14,7 pistettä.
3. Taidelähtöisyys sosiaalialalla. 1op.
Sosiaalialan taidehanke-esittely ryhmässä
Verkkokeskustelu taidehankkeista. Hyväksytty / täydennettävä.
4. Ryhmien ohjaaminen. 1,5op.
Ryhmäohjaustapahtuman suunnittelu. Hyväksytty/ täydennettävä.
Toisen opiskelijan suunnitelman vertaisarviointi. Hyväksytty / täydennettävä.
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment methods and criteria
Arviointi:
Osasuoritusten arviointi Hyväksytty/ täydennettävä. Hyväksytty= H3.
Hyväksytty suoritus = opintojakson tavoitteet on saavutettu
Further information
The course involves 135 hours of study.
Online-studies
Literature to be announced
Assessment: pass/fail