Asiantuntijaviestintä (4 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CN39-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Päivi Dahl
- OPE_Kielet_Viestintä OPE_Kielet_Viestintä
Ryhmät
-
SOS25SASOS25SA
-
SOS25SBSOS25SB
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Sisältö
Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
Vuorovaikutustaidot ryhmässä
Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
Kokousasiakirjat
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään lukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Ei pakollista kurssikirjaa, tässä kirjavinkit ja suositeltavaa lukemista opintojaksolle:
- Kortetjärvi-Nurmi S. & Murtola K. (2015): Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
- Kortesuo K., Patjas L., Seppänen L. (2016). Pillillä vai pasuunalla? : viestinnän käsikirja yrittäjille. Helsinki: Suomen Yrittäjien Sypoint Oy.
- Lohtaja-Ahonen S, Kaihovirta-Rapo M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. Talentum. (Löytyy sähköisenä opiskelijoiden käyttöön KAMKin Almatalent -verkkokirjahyllystä ja vaatii KAMKFinna kirjautumisen).
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia, ryhmätöitä sekä itsenäistä työskentelyä. Näiden avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Opetus on pääosin kontaktiopetusta (lähi-/etäopetus), tuntiaktiivisuutta seurataan.
Opintojakson läpäisy edellyttää tehtävien ja harjoitusten hyväksyttyä suoritusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla voidaan tehdä yritysvierailuja tai oppitunneilla voi käydä työelämän edustajia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei varsinaista yhtä tenttiä, vaan osasuorituksina muun muassa puhe-esitys ja esseen kirjoittaminen sekä lähdeviitetentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 108 tuntia opiskelijan työtä. Monimuoto-opiskelussa itsenäisen opiskelun osuus on suuri, noin 86 tuntia on itsenäistä opiskelua tai ryhmätyötä sekä tehtävien valmistelua. Opetusta on noin 20 tuntia. Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksena (lähi-/etätoteutus) toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso voi sisältää käytännön harjoituksia, joissa opiskelijat ovat jaettuna ryhmiin. Harjoituksiin osallistuminen on suositeltavaa. Mahdolliset poissaolot korvataan erikseen sovittavilla tehtävillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla, joista on kulunut alle 10 vuotta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ovat opintojakson kirjalliset tuotokset (esseet, raportti- ja muut tehtävät), videot, vertaisarviointi, Repun erilaiset tehtävät. Lisäksi puhe-esitys toteutetaan joko livenä tai videona (tarkemmin opintojaksolla).
Opintojakson kokonaisarvioinnin kannalta tärkeimmät tehtävät liittyvät kirjoitus- ja puheviestintään sekä mahdollisiin kokousharjoituksiin.
Opettaja voi käyttää opintojaksolla joidenkin tehtävien tarkistamisessa apunaan tekoälyä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu tunneille tai on passiivinen. Opiskelija tekee jättää tehtävät tekemättä tai saa kaikista hylätyn arvosanan.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.