Liiketoimintaosaamisen perusteet (6 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CM61-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
17 % Lähiopetus, 83 % Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
- Mika Pietarinen
- Maritta Seppälä
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
LLM25SELLM25SE
-
LLM25SHLLM25SH
Tavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt yrittäjämäisen asenteen. Hän osaa käyttää yritystoiminnan peruskäsitteitä asianmukaisesti. Hän ymmärtää liiketoimintapotentiaalien tunnistamisen ja luomisen merkityksen yhteiskunnan kehitykseen ja hyvinvointiin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata yrityksen perustoiminnot ja ymmärtää kannattavan liiketoiminnan perusteet.
Opiskelija osaa keskustella yritystoiminnasta ja soveltaa oppimiaan asioita käytäntöön.
Opiskelija hallitsee asiakirjastandardin ja osaa laatia liikekirjeet.
Kaikissa koulutuksissa on yhteistä sisältöä ja koulutuksittain eriytyvää sisältöä.
Liiketalalouden koulutuksessa opiskelija tutustuu käytännönläheisesti liiketoimintaan.
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutuksessa opiskelija tutustuu käytännönläheisesti toimialansa yritystoimintaan,
Matkailun koulutuksessa opiskelija tutustuu käytännönläheisesti matkailualan yritystoimintaan.
Sisältö
Opintojakson yhteiset:
Yritystoiminnan merkitys yhteiskunnassa
Yrittäjämäinen tapa toimia
Toiminta-ajatus ja liikeidea
Yritystoiminnan perusmalli
Sidosryhmät ja verkostoituminen
Yritysmuodot
Markkinoinnin peruskilpailukeinot
Liiketoiminnan kannattavuuden perusteet
Asiakirjastandardi, liikekirjeet
Liiketalouden koulutuksessa päivätoteutuksessa opintojaksoon kuuluu yrityshaastattelu sekä esitys, liikekirjeiden laatiminen ja työelämäjakso. Liiketalouden monimuotototeutuksessa opintojaksoon kuuluu yrityshaastattelu sekä esitys, liikekirjeiden laatiminen sekä raportti opiskelijaa kiinnostavan toimialan esittely TEM:n toimialaraporttien pohjalta.
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutuksessa opiskelija tutustuu käytännönläheisesti toimialansa yritystoimintaan,
Matkailun koulutuksessa kuuluu käytännönläheistä tutustumista matkailualan yritystoimintaan.
Aika ja paikka
Tapaamiset ovat syyslukukauden 2025 aikana lukujärjestyksen mukaisesti. Elokuussa on lähiopetus kampuksella, muut tapaamiset ovat etänä Teamsillä.
Oppimateriaalit
Oppikirja: Liiketoimintaosaaminen; Menestyvän liiketoiminnan perusta
Tekijät: Viitala R, Jylhä E.
Kustantaja: Edita. Kirja on saatavana Kajaanin ammattikorkeakoulun kirjastosta myös e-kirjana.
Myös muut liiketalouden oppikirjat käyvät, sillä perusasiat on kaikissa kirjoissa samat.
Reppu-verkko-oppimisympäristön aineistot ja testit.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus, luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. ryhmätyöskentely).
Liiketalouden monimuotototeutuksessa opintojaksoon kuuluu työkirja ja sen esitys, yrityshaastattelu sekä raportti opiskelijaa kiinnostavan toimialan esittely. Lisäksi opintojaksoon kuuluu liikekirjeiden (2 kpl) laatiminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Yrittäjän haastattelu on yksi opintojakson tehtävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti on tehtävissä usean päivän ajan opintojakson loppupuolella. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat yrityksen perusteita käsittelevät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava yritystoiminnan osaaminen sovitaan tapauskohtaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op on 27 tuntia, yhteensä 6 * 27 h = 162 tuntia
Sisällön jaksotus
5 kertaa syyslukukauden 2025 aikana lukujärjestyksen mukaisesti.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelijat tuottaa täysin julkaisukelpoiset liikekirjeet ja hallitsee asiakirjastandardin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteiden saavuttamiseksi ja perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuottaa liikekirjeet, joissa voi olla pieniä virheellisyyksiä joko sisällössä tai asettelussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritytalouden perustiedot. Hän osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Opiskelija tuottaa liikekirjeet.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa. Opiskelijat tuottaa täysin julkaisukelpoiset liikekirjeet ja hallitsee asiakirjastandardin.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteiden saavuttamiseksi ja perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuottaa liikekirjeet, joissa voi olla pieniä virheellisyyksiä joko sisällössä tai asettelussa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritytalouden perustiedot. Hän osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa. Opiskelija tuottaa liikekirjeet.