Leadership Communication (5 cr)
Code: YA00BU23-3009
General information
Enrollment
02.08.2024 - 31.07.2025
Timing
01.02.2025 - 15.12.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
KAMK Master School
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master´s Degree in Responsible Business Management
Teachers
- Tuula Rajander
- Olli Jääskeläinen
Groups
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TTY24STTY24S
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
SYT24SSYT24S
Objective
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Content
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Location and time
Opintojakso avautuu 1.2.2025 ja on suoritettava non-stop -tyyppisesti ajasta ja paikasta riippumattomasti vuoden 2025 aikana. Opettaja arvioi tehtäviä vähintään kuukausittain pl. opetuksen tauot ja loma-ajat.
Materials
Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Infor.
Reppu-ympäristössä olevat materiaalit ja annetut kirjallisuuslähteet.
Teaching methods
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso.
Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit
Employer connections
Työelämälähtöiset ja työelämään kytkeytyvät harjoitustehtävät.
Exam schedules
Ei sisällä varsinaisia tenttejä, mutta sisältää itsenäisesti suoritettavia osaamista testaavia tehtäviä. Osaamista mittaavat tehtävät ovat suoritettavissa jatkuvasti, ajasta ja paikasta riippumattomasti.
International connections
Opintojaksoon sisältyy myös englanninkielistä lähdemateriaalia.
Completion alternatives
Opintojaksolla on valinnaisia tehtäviä, jotka mahdollistavat osaamisen syventämisen opiskeltavasta aiheesta ja mahdollisuuden saada lisäpisteitä arvioinnissa.
Osasuoritusmahdollisuus: Opiskelija voi suorittaa koko opintojakson (5 op) sijaan opintojaksosta myös vain osan, esim. 1-3 op. Tällöin arviointi perustuu suoritettujen osioiden arviointiin.
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuu arviolta seuraavasti:
Lukeminen, lähteisiin perehtyminen, videomateriaali ja -koulutukset: 65 h
Itsenäisesti suoritettavat tehtävät, kirjalliset tehtävät: 70 h
Content scheduling
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja omaan tahtiin.
Opintojakso sisältää teemat:
1. Orientaatio organisaatio- ja johtamisviestintään
2. Viestinnän johtaminen, suunnittelu ja viestintästrategia
3. Johtajuus, viestintä ja vuorovaikutus
4. Viestintäkanavat, media- ja vaikuttajaviestintä
5. Viestintä muutos- ja kriisitilanteissa
6. Vastuullisuus- ja sidosryhmäviestintä sekä maine
Further information
Opintojakso avautuu 1.2.2025. Kun opettaja vahvistaa ilmoittautumisesi opintojaksolle, saat viestin, jossa kerrotaan ohjeet opintojakson aloittamiseen.
Opintojakso on YAMK-tasoinen (EQF 7). Edeltävät perustiedot: Organisaatio- ja/tai työyhteisöviestinnän perusteet tai vastaava työelämässä hankittu kokemus.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Assessment methods and criteria
Teemojen välitehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä ja lisäksi ne vaikuttavat opintojakson arvosanaan enintään 30 pistettä. Kaikki välitehtävät tulee olla suoritettuna saadakseen arvosanan.
Arvioitavat tehtävät:
Osioiden 1-6 tehtävät, yhteensä 40 p
Opintojakson kokoava kirjallinen lopputehtävä, 60 p
Yhteensä 100 pistettä.
Lisäpistetehtävillä mahdollisuus saada max. +10 p (=yhden arvosanan korotus)
Arviointiasteikko:
50-59 pistettä: 1
60-69 pistettä: 2
70-79 pistettä: 3
80-89 pistettä: 4
90-100 pistettä: 5
Osasuoritusten arviointi perustuu suoritettujen osioiden arviointiin.
Assessment criteria, fail (0)
Opintojakson kaikkia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti, eivätkä tyydyttävät arviointikriteerit täyty.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esihenkilötaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista tehtävien eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Tehtävien teemat ja teorian hyödyntäminen tehtävissä ovat perustellusti valittuja ja osoittavat opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös muita kuin suomenkielisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Tehtävissään hän osaa soveltaa esihenkilötyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esihenkilötyötä ja johtamista. Hän osaa antaa palautetta ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisiin tehtäviin valitut teemat ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittuja ja osoittavat opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Tehtävissään hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esihenkilötyön ja johtamisen näkökulmista sekä pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Tehtäviin valitut teemat on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.