Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu (3 cr)
Code: TT00CE20-3005
General information
- Enrollment
-
30.12.2024 - 26.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Teknologia
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Information and Communication Technology
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 29 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 10.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA12L123 ML8
TA12L123 ML8
|
Fri 17.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA12L123 ML8
TA12L123 ML8
|
Fri 24.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA13L105 ML7
TA13L105 ML7
|
Fri 31.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA12L123 ML8
TA12L123 ML8
|
Fri 07.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA12L123 ML8
TA12L123 ML8
|
Fri 14.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA13L105 ML7
TA13L105 ML7
|
Fri 21.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA13L105 ML7
TA13L105 ML7
|
Fri 28.02.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA12L123 ML8
TA12L123 ML8
|
Fri 14.03.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Järjestelmä- ja käyttöliittymäsuunnittelu TT00CE20-3005 |
TA13L105 ML7
TA13L105 ML7
|
Evaluation scale
0 - 5
Objective
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa ohjelmistotuotannon pääperiaatteet, määritellä avainkäsitteet sekä käyttää opinoissaan ammattiterminologiaa. Opiskelija osaa hyödyntää ohjelmistotuotannon käytäntöjä ja työkaluja, toimia SCRUM-prosessimallin mukaisesti sekä valita soveltuvat suunnittelutyökalut ohjelmistoprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa keskeisiä ohjelmistotuotannon suunnittelumalleja (Design Patterns) ja niihin liittyviä menetelmiä ja työkaluja. Opiskelija ymmärtää kurssin käytyään jatkuvan oppimisen ja ammatillisen kehityksen välttämättömyyden ohjelmistotuotannon alalla.
Accomplishment methods
Luennot, Määräaikoina palautettavat tehtävät ja ryhmäharjoitukset.
Läsnäolo ohjatussa opetuksessa.
Content
Ammattimaisen ohjelmistotuotannon periaatteet
Ohjelmistoprosessit
Ketterä ohjelmistokehitys (Scrum), Gitlab (Scrumban-taulu, Issue, Scrum-tiimin roolit, vastuut ja työtavat)
Vaatimusmäärittely ja se jäsentäminen Scrum-projektin tuotevaatimuksiksi
Järjestelmän mallintaminen (UML-notaatio), Luokkakaavio, Tilakaavio, Sekvenssikaavio
Arkkitehtuurisuunnittelun periaatteet, Arkkitehtuurimallien pääpiirteittäinen läpikäynti
Suunnittelu ja toteutus
Ohjelmistoprojekti lähtien vaatimusmäärittelystä testaukseen
Ohjelmistotestauksen periaatteet (CI/CD)
Ohjelmiston evoluutio ja elinkaariajattelu
Teaching methods
Luennot, Määräaikoina palautettavat tehtävät ja ryhmäharjoitukset.
Läsnäolo ohjatussa opetuksessa.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students will be able to demonstrate their familiarity with the knowledge base of the field, work on given tasks in an appropriate manner and participate in group activities using their own competences.
Translate into English: The student can report their work.
Assessment criteria, good (3)
The students will be able to apply their professional competence doing different jobs, work independently and responsibly and as a group towards common goals.
The student can report their work mostly according to the reporting guidelines. The student is able to complete tasks according to the planned schedule.
Assessment criteria, excellent (5)
Students will be able to work in complex situations, organise and instruct a group and work responsibly.
The student can independently seek the information required for work tasks and follow instructions.
The student can report their work according to the reporting guidelines.
The student is able to complete tasks according to the planned schedule.