Siirry suoraan sisältöön

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille (5 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE21-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Simo Määttä

Ryhmät

  • TTV23SP
    TTV23SP
  • 14.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 15.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 21.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 22.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 28.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 29.01.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 04.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 05.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 11.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 12.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 18.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 19.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 25.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 26.02.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 11.03.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 12.03.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 18.03.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 19.03.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 25.03.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 26.03.2025 12:45 - 14:15, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 01.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 08.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 09.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 15.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 16.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 22.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 23.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 29.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 30.04.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 06.05.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001
  • 07.05.2025 10:15 - 11:45, Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille TT00CE21-3001

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee tietokonegrafiikan taustalla olevia matemattisia perusteita ja menetelmiä. Opiskelija osaa käyttää numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälöiden ratkaisemiseen. Opiskelija hallitsee ja osaa laskea voiman vaikutuksen kappaleen liiketilaan erityisesti pyörivässä liikkeessä ja kaksiulotteisissa törmäyksissä.

Sisältö

Matematiikka osa:

Vektorit
Matriisit
Vektorien ja matriisien soveltaminen grafiikassa
- Rotaatio, siirto, skaalaus (sis. projektio)
Kompleksiluvut ja kvaterniot
Differentiaaliyhtälöt

Fysiikka osa:

Väliaineen vastus
Jousivoima ja harmoninen liike
Ympyrä- ja pyörimisliike, liikemäärämomentti
2D -törmäykset, impulssi
Numeerisia menetelmiä

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit

Oheislukemisena esimerkiksi (ei pakollinen):
Flynt, J., P, Kodicek D.: Mathematics and Physics for Programmers, Course tecnology, 2013

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90-100% kokeen pisteistä --> Arvosana 5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

80-89% kokeen pisteistä --> Arvosana 4
70-79% kokeen pisteistä --> Arvosana 3

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

60-69% kokeen pisteistä --> Arvosana 2
50-59% kokeen pisteistä --> Arvosana 1

Esitietovaatimukset

Algebra, Geometria, Differentiaalilaskenta, sekä Fysiikka 1 ja 2