Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE22-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Mikko Romppainen
Ryhmät
TTV23SP
TTV23SP
Opintojakso
TT00CE22

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 01.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 08.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 15.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 22.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 29.09.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 06.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Ma 20.10.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Matematiikan ja fysiikan soveltaminen pelimoottoreissa TT00CE22-3001
TA11L151 TA11L151
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hallitsee matemattisia perusteita ja menetelmiä ja osaa ohjelmoida matemaattisia algoritmejä, joita tyypillisesti tarvitaan peleien ja simulaatioiden toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjelmoida numeerisia menetelmiä differentiaaliyhtälön ratkaisemiseksi. Opiskelija oppii ohjelmoimaan lineaarialgebran (vektorit+matriisit) peruslaskutoimitukset. Opiskelija osaa soveltaa lineaarialgebraa peleissä ja simulaatioissa, sisältäen törmäysten havaitsemisen, törmäyksiin reagoinnin ja numeerisen integroinnin. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa ohjelmoimalla yksinkertaisen jäykän kappaleen simulaation.

Sisältö

- Moderni funktionaalinen C++
- Matemaattisten funktioiden visualisointi
- Numeerinen derivointi ja integrointi ohjelmoimalla
- Lineaarialgebran peruslaskutoimitusten ohjelmointi
- Lineaarialgebran soveltaminen: Törmäyksien tunnistaminen, Peiliheijastus
- Voimat, kiihtyvyys ja impulssi.
- Ympyrä ja pyörimisliikkeen ohjelmointi
- Jäykän kappaleen mekaniikka (sisältäen törmäyksien havainnoinnin ja reagoinnin + integroinnin massallisilla kappaleilla)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa matemaattisen ohjelmoinnin alkeet ja osaa ohjelmoida yksinkertaisen ja toimivan fysiikkasimulaation. 50% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodin laadussa on merkittävästi parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa matemaattisen ohjelmoinnin alkeet ja osaa ohjelmoida toimivan fysiikkasimulaation, jossa on otettu pyörimisliike huomioon. 75% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodi on laadukasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee matemaattisen ohjelmoinnin erinomaisesti ja osaa osaa ohjelmoida täydellisesti toimivan fysiikkasimulaation, jossa on otettu pyörimisliike huomioon. 90% vaadituista ominaisuuksista on tehty. Koodi on laadukasta.

Esitietovaatimukset

Matematiikkaa ja fysiikkaa peliohjelmoijille, C++ Ohjelmointi

Siirry alkuun