Työhyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00BX54-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kirsi Huotari
- Kaisa Loikkanen
Ryhmät
-
LLM22SLLM22S
Tavoitteet
Tunnistat työhyvinvoinnin keskeiset periaatteet.
Tunnistat turvalliseen työympäristöön liittyviä tekijöitä ja osaat soveltaa tietämystäsi työelämäyhteyksissä
Osaa kehittää/parantaa omaa hyvinvointiasi opintojen aikana
Sisältö
Työhyvinvoinnin teoria
Työhyvinvoinnin edistäminen
Turvallinen työympäristö
Aika ja paikka
helmikuu-toukokuu 2025
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy repusta
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus Reppu-alustalla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h opiskelijan työtä
Repussa on määritelty tehtävien laajuus osioittain
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi edetä opintojaksolla oman aikataulun mukaisesti. Suositeltava osioiden suoritusjärjestys on kerrottu repussa.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
Osaat käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialasi käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
Osaat analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
Osaat analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistasi ja ammattialasi
toimintatapoja hankkimasi tiedon avulla.
Osaat toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaat valita ja arvioida kriittisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassasi.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Osaat soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassasi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Tiedot:
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattialan käsitteitä.
Osaat nimetä, kuvailla ja perustella ammattialasi perustiedot.
Taidot:
Osaat valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimasi tiedon ja ohjeistuksen perusteella
Osaat arvioida ja reflektoida omaa osaamistasi ja ammattialasi toimintatapoja.
Osaat toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä.
Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialasi toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Osaat toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Osaat perustella toimintaasi ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tiedot:
Osaat käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialasi käsitteitä.
Osaat nimetä ja kuvailla ammattialasi perustiedot.
Taidot:
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Osaat toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Osaat käyttää toiminnassasi tarkoituksenmukaisesti ammattialasi tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
Osaat toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
Osaat toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassasi muut ryhmän jäsenet huomioon.
Osaat toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita työhyvinvointiin liittyvää tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä työhyvinvointiin liittyviä käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.