Asiantuntijaviestintä (4 op)
Toteutuksen tunnus: LT00CN13-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Dahl
Ryhmät
-
LLM25SELLM25SE
-
LLM25SHLLM25SH
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee erilaisia opiskelun ja työelämän viestintätilanteita ja kehittää suullisen ja kirjallisen viestinnän taitojaan osana ammatillista osaamistaan.
Sisältö
Viestinnän perusteet ja vastuullinen viestintä
Asiakirjoittaminen ja lähteiden käyttö
Kielen- ja tekstinhuollon kertaus
Puhe-esityksen suunnittelu, toteutus ja analysointi
Vuorovaikutustaidot ryhmässä
Kokouskäytännöt ja neuvottelutaidot
Kokousasiakirjat
Aika ja paikka
Opintojakson opetus järjestetään kontaktiopetuksena (etäopetus) lukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti.
Oppimateriaalit
Ei pakollista kurssikirjaa, tässä kirjavinkit ja suositeltavaa lukemista opintojaksolle:
- Kortetjärvi-Nurmi S. & Murtola K. (2015): Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
- Kortesuo K., Patjas L., Seppänen L. (2016). Pillillä vai pasuunalla? : viestinnän käsikirja yrittäjille. Helsinki: Suomen Yrittäjien Sypoint Oy.
- Lohtaja-Ahonen S, Kaihovirta-Rapo M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. Talentum. (Löytyy sähköisenä opiskelijoiden käyttöön KAMKin Almatalent -verkkokirjahyllystä ja vaatii KAMKFinna kirjautumisen).
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää luentoja ja harjoituksia, ryhmätöitä sekä itsenäistä työskentelyä. Niiden avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä. Opetus on etäopetusta, osallistumista seurataan.
Opintojakson läpäisy edellyttää tehtävien ja harjoitusten hyväksyttyä suoritusta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset työelämävierailut.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei varsinaista yhtä tenttiä, vaan osasuorituksina muun muassa puhe-esitys videona ja esseen kirjoittaminen ja muut kirjalliset harjoitukset sekä lähdeviitetentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso vaatii noin 108 tuntia opiskelijan työtä. Luentojen osuus on noin 20 tuntia. Loput noin 88 h tuntia työtä on itsenäistä opiskelua tai ryhmätyötä sekä tehtävien valmistelua. Nämä määrät ovat suuntaa antavia ja lopullinen työmäärä määrittyy opiskelijan itsensä käyttämästä ajasta työskentelyyn.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksena (lähi-/etätoteutus) toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset.
Jaksotus esitellään opintojakson alussa.
Mahdolliset poissaolot korvataan erikseen sovittavilla tehtävillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson voi hyväksilukea aikaisemmilla ammattikorkeakoulutasoisilla opinnoilla, joista on kulunut alle 10 vuotta.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ovat opintojakson kirjalliset tuotokset (esseet, raportti- ja muut tehtävät), videot, vertaisarviointi, Repun erilaiset tehtävät. Lisäksi puhe-esitys toteutetaan joko livenä tai videona (tarkemmin opintojaksolla).
Opintojakson kokonaisarvioinnin kannalta tärkeimmät tehtävät liittyvät kirjoitus- ja puheviestintään sekä kokousharjoituksiin.
Opettaja voi käyttää opintojaksolla joidenkin tehtävien tarkistamisessa apunaan tekoälyä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu tunneille tai on passiivinen. Opiskelija jättää tehtävät tekemättä tai tekee vain osittain tai saa kaikista tehtävistä hylätyn arvosanan.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii monipuolisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa kiitettävää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten sujuvan käytön. Opiskelija kykenee arvioimaan realistisesti omaa viestintäänsä ja on kiinnostunut kehittämään sitä. Opiskelija toimii rakentavasti ryhmäviestintätilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviää hyvin sekä suullisesti että kirjallisesti oman alansa vuorovaikutustilanteista. Opiskelija kirjoittaa hyvää asiatekstiä ja osaa lähdeviittausten käytön. Opiskelija arvioi omaa viestintäänsä ja tunnistaa siitä kehittämiskohteet. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmäviestintätilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii pääosin ymmärrettävästi sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija kirjoittaa tyydyttävää asiatekstiä ja pyrkii käyttämään lähteitä oman ajattelunsa tukena. Opiskelija pyrkii arvioimaan omaa vuorovaikutusosaamistaan ja osallistuu ryhmätilanteessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
-