Varhaiskasvatuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00CA75-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
09.08.2025 - 07.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
08.09.2025 - 13.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 20.08.2025 klo 09:00 - 09:45 (0 t 45 min) |
Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA21L146
TA21L146
|
To 18.09.2025 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA21L146
TA21L146
|
Pe 10.10.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA21L148-aud
TA21L148-aud
|
To 20.11.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA21L147
TA21L147
|
To 11.12.2025 klo 09:45 - 11:15 (1 t 30 min) |
A_Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA22L138
TA22L138
|
To 11.12.2025 klo 12:15 - 13:45 (1 t 30 min) |
B_Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3006 |
TA22L138
TA22L138
|
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) perusteet, tavoitteet ja sisällöt.
- Tuntee suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän kehittymisen sekä palvelua ohjaavaan keskeisen lainsäädännön.
- Hän perehtyy lapsen oppimista ja kehitystä kuvaaviin taustateorioihin.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen tehtävän ja osuuden suomalaisen hyvinvointia edistävän järjestelmän osana
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen arjen erilaiset tehtäväalueet ja toimijoiden roolit tässä, ja tietää, mikä on varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät varhaiskasvatuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Kasvu, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatussuunnitelma, oppimisen alueet varhaiskasvatussuunnitelmassa, lapsen osallisuuden edistäminen, laaja-alainen osaaminen, toimintakulttuuri, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja: n. 10 h (verkossa)
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti: kirjallinen tehtävä, tentti tai projektityö, opettaja määrittää suoritustavan.
Kirjallisuus: opettaja määrittää kirjallisuuden.
Arviointi: 0 - 5
Osaamistavoitteet
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) perusteet, tavoitteet ja sisällöt.
- Tuntee suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän kehittymisen sekä palvelua ohjaavaan keskeisen lainsäädännön.
- Hän perehtyy lapsen oppimista ja kehitystä kuvaaviin taustateorioihin.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen tehtävän ja osuuden suomalaisen hyvinvointia edistävän järjestelmän osana
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen arjen erilaiset tehtäväalueet ja toimijoiden roolit tässä, ja tietää, mikä on varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät varhaiskasvatuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
Kasvu, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatussuunnitelma, oppimisen alueet varhaiskasvatussuunnitelmassa, lapsen osallisuuden edistäminen, laaja-alainen osaaminen, toimintakulttuuri, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät